עריכה לשונית – כך תעשו זאת בעצמכם

עריכה לשונית – כך תעשו זאת בעצמכם

עריכה לשונית – כך תעשו זאת בעצמכם

סיימתם לכתוב עבודה אקדמאית או דוקטורט? השלמתם זה עתה את כתיבת הספר עליו עמלתם במשך תקופה ארוכה? ניסחתם תכנית עסקית או חיברתם תוכן לאתר הבית של החברה? כעת, רגע לפני שאתם משחררים את הטקסט לחופשי: מגישים אותו למוסד הלימודים, מעבירים לבית הוצאה לאור, לפרטנרים העסקיים שלכם או מעלים את התוכן לאתר האינטרנט, חשוב לבדוק את הטקסט מבחינת השפה, או במילים אחרות, לבצע עריכה לשונית.

בואו נודה, לרובנו אין השכלה אקדמאית בתחום עריכה לשונית, מעטים למדו את המקצוע ויוכלו להעיד על עצמם כי שולטים בשפה העברית על בוריה. יחד עם זאת, שירות מקצועי של עריכה לשונית יכול להסתכם בעלויות של מאות ואף אלפי שקלים. לכן, אם אתם רוצים לבצע את העריכה הלשונית בעצמכם, או לפחות לשפר את איכות התוכן ולהביאו לרמה גבוהה ומקצועית יותר, תוכלו להיעזר במאמר שלהלן. איננו מתיימרים לטעון כי הטקסט הנ”ל כבהינף מטה קסמים ישפר את רמת העברית שלכם ויקנה לכם שליטה טובה יותר בשפה על דקויותיה הרבים – כאן אין קיצורי דרך: כדי לבצע עריכה לשונית טובה חשוב לשלוט היטב בעברית. מיומנות זו נרכשת בהדרגה ככל שתתמידו לקרוא טקסטים שונים, תתעדכנו בחדשות מבית האקדמיה ללשון העברית ותתנסו בעריכה לשונית בפועל. יחד עם זאת, אנו מאמינים שמאמר זה ישמש אתכם כקו מנחה בדרככם לבצע עריכה לשונית על הטקסט שאותו כתבתם. כאן תקבלו מידע אודות התהליך ותקבלו כמה כלים וטיפים מעשיים להתמודדות עם תהליך העריכה הלשונית על שלביו השונים.

שלב 1 – להבין באיזה סוג של עריכה לשונית מדובר

את רוטינת העריכה הלשונית ניתן לסווג למספר סוגים, או ליתר דיוק, לכמה רמות של עריכה. אם אתם אלה שכתבתם את הטקסט, סביר להניח, שתוכלו להעריך בקלות את מידת העריכה הלשונית שהוא דורש. עם זאת, טקסט שנכתב על ידי מישהו אחר והועבר לידיכם לצורך עריכה לשונית ידרוש מכם קריאה מקדימה. זאת, על מנת שתוכלו לקבל מושג מהי מידת העריכה והליטוש שעל הטקסט לעבור.

עריכה לשונית

בין סוגי עריכה לשונית נמנים:

  1. עריכת הגהה – רמת עריכה זו מיועדת לטקסטים באיכות הגבוהה ביותר הדורשים שינויים נקודתיים ובדיקה אחרונה. בשלב זה התיקונים הם ברמת מילים, שגיאות הגהה, טעויות דפוס וטעויות הקלדה. במסגרת התיקונים עליכם לבדוק טעויות בשימוש בלשון זכר ונקבה, יחיד ורבים, שימוש שגוי במושגים, שגיאות כתיב, שיכול והשמטת אותיות. אגב, אם אתם לא בטוחים מהי הדרך הנכונה לכתוב מילה כזאת או אחרת, תוכלו להיעזר באתר של האקדמיה ללשון העברית או באינטרנט (רק וודאו כי המקור שעליו אתם מסתמכים הוא אמין).
  2. עריכת התקנה – גם כאן מדובר בעריכה קלה של הטקסט: בעיקר ברמה של סימני פיסוק, בדיקת אחידות הרווחים בין המילים, המשפטים והפסקאות של הטקסט.
  3. עריכה לשונית קלה – עריכה שנהוג לכנות גם ‘עריכת ליטוש’. סוג עריכה זו מתאים לטקסטים באיכות גבוהה יחסית, אך שמצריכים שינויים קלים ברמת תחביר ומבנה המשפטים.
  4. עריכה לשונית בינונית – עריכה בינונית מחייבת שינויים משמעותיים יותר בטקסט לעומת עריכה לשונית קלה. במסגרת השינויים שתכניסו לטקסט עליכם לתת את הדעת לתוכן מההיבט של סגנון, חדות המסרים שהוא מעביר, המשלב הלשוני וכו’.
  5. עריכה לשונית מקיפה – זוהי עריכה לשונית יסודית שמחייבת לא מעט שכתובי תוכן, שינויי ניסוח, השמטה והוספה של חלקי טקסט, פסקאות ואף פרקים שלמים.
  6. עריכת שכתוב – במובן מסוים, עבודה מסוג זה כבר אינה נחשבת לחלק ממלאכת העריכה הלשונית: זוהי עריכת תוכן. כלומר, יצירת טקסט חדש לגמרי בהתבסס על התוכן המקורי. זוהי עבודה הנעשית בעיקר על ידי עורכי וכותבי תוכן ולא על ידי עורכים לשוניים.

שלב 2 – לבצע את העריכה הלשונית בפועל

כעת, אחרי שהבנתם באיזה מצב מצוי הטקסט שברשותכם ואילו סוגי עריכות עליו לעבור, הגיע הזמן לגשת לעיקר – ליישום עריכה לשונית בפועל. אם אתם חדשים בתחום ואין לכם הרבה ניסיון בעריכה לשונית, כדאי שתעבדו לאט לאט – רמה רמה. מה הכוונה? לצורך העניין, אם החלטתם שהטקסט דורש עריכה לשונית קלה, חלקו את העבודה ל-3 שלבים. בשלב הראשון ערכו שינויים ברמת התחביר, בשלב השני הקדישו תשומת לב לסימני פיסוק, לרווחים שבין המשפטים (עריכת התקנה), ובשלב האחרון בצעו עריכת הגהה. ההגיון שעומד מאחורי ביצוע העריכה לפי שלבים טמון בכך, שסביר להניח, שכעורכים לשוניים מתחילים לא תצליחו באופן סימולטני להקדיש מחשבה לכל רמות העריכה. לעומת זאת, אם תעבדו שלב אחר שלב, תוכלו ללטש את הטקסט בהדרגה ולבסוף להביאו לדרגת גימור סופית ומושלמת מבלי לפספס דברים בדרך.

פרט לכך, מאחר ותהליך של עריכה לשונית דורש קפדנות ויסודיות רבה, מומלץ שסביבת העבודה שלכם תהיה מתאימה: ללא רעשי רקע, מינימום הסחות דעת – הכל כדי שתוכלו להתרכז במה שאתם עושים.

שימו לב, כאשר אנו קוראים טקסט במשך זמן ממושך, לעיתים הדעת מוסחת ואנו מתחילים לחשוב על דברים אחרים, להגביר את קצב הקריאה ולאבד את הריכוז. השתדלו לא למהר. אם הבנתם לפתע שאין לכם מושג מה קראתם בשורות האחרונות, חזרו שוב על הקריאה. כדי להגביר את מידת הריכוז אפשר לקרוא בקול רם ולהעביר את האצבע או הסמן של העכבר על השורות שאתם קוראים.

שלב 3 – בדקו את עצמכם

לעולם על תסמכו על עצמכם שעשיתם עבודה יסודית מספיק. בדיקה, מעבר וקריאה נוספת של התוכן שערכתם לעולם לא תזיק. ייתכן ויעלו דברים נוספים שהתפספסו ודורשים שינוי. חשוב שתדעו, כדאי לעשות הפסקה לפני שאתם קוראים את הטקסט שוב: העין צריכה לנוח והראש צריך ‘להתאוורר’. קחו פסק זמן, שתו קפה ורק לאחר שנחתם בדקו שוב את הטקסט. לא יזיק גם לבקש ממישהו נוסף לעבור על העבודה שלכם.

בהצלחה!

שנחזור אליך עם הצעת מחיר וכל הפרטים?

דילוג לתוכן