מדריך: כתיבת תוכן שהגולשים וגוגל יאהבו
פעם הייתה כתיבת תוכן “בשביל גוגל”, כלומר תוכן שמותאם לפרמטרים המשתנים של מנוע החיפוש של גוגל כדי שהוא יעלה בתוצאות החיפוש בביטויים מסוימים. אז מה אם התוכן הזה בכלל לא היה רלבנטי לגולשים ולא עניין אותם? גוגל אוהב, גוגל קובע. לשמחתנו הרבה, היום הפרמטרים של גוגל השתנו כך שיש יותר משקל בשיקלול הכללי לרמת הרלבנטיות של התוכן לקהל היעד שלו ויש יותר חשיבות לערך שהוא נותן לגולשים. הבעיה היא שעכשיו קצת יותר קשה לכתוב תוכן מנצח, כזה שבאמת מעניין את הגולשים, וכתוצאה מזה גם תורם לקידום האתר או העמוד במנוע החיפוש. כדי לעזור בזה בדיוק, כתבנו עבורכם את המדריך על כתיבת תוכן שהגולשים יאהבו וגוגל תאהב גם.
אבל למה
למה בכלל להשקיע בתוכן? על למה כדאי לכם להשקיע בכתיבת תוכן איכותי אפשר לכתוב מדריך שלם ונפרד, אבל ניסינו לרכז, למרכז ולתמצת את הסיבות לפסקה אחת:
היום יותר מתמיד אנשים צורכים המון תוכן לפני ביצוע של כל רכישה והם סומכים על המידע שהם מקבלים ברשת.
תוכן טוב ואיכותי הוא כמו פרסומת שממשיכה לרוץ הרבה שנים בלי שום השקעה נוספת מצידנו והוא יכול להמשיך ולהביא עוד ועוד תנועה לאתר בלי שאנחנו צריכים לעשות כלום.
גולשים משתפים תוכן טוב! כלומר, אם הם אוהבים את התוכן ומוצאים שהוא תרם להם תרומה משמעותית, הם ישתפו אותו בדרכים שונות. לפעמים בבמה פומבית כמו פייסבוק ולפעמים ישירות ללקוחות פוטנציאליים כמו חברים שלהם שמתעניינים בתחום שלנו. חשיבות השיתוף היא כל כך גדולה היום עד שרוב העסקים מנסים במכוון לייצר תוכן ויראלי, כלומר תוכן שמשותף שוב ושוב ושוב.
הרבה יותר קל לקבל לידים מתוכן טוב בבלוג, לדוגמא, מאשר מפרסומת. אנשים שהתוכן שלכם רלבנטי להם ישמחו לקבל עדכונים על מידע נוסף וישאירו את הפרטים שלהם בשמחה, מה שהם לא יעשו אם הם ירגישו שאתם מנסים למכור להם משהו שהם לא בהכרח צריכים.
הבנו? הלאה!
עוד קצת ודי
אחרי שהבנו למה כדאי לנו להשקיע ביצירת תוכן איכותי, יש הקדמה קצרה שהיא תקדים לסיפור, כלומר לתכל’ס של הוראות הכתיבה. שיווק באמצעות תוכן הוא לא רק כתיבת מאמר או תסריט לסרטון, וכדאי מאוד שהתוכן שלכם יהיה חלק בלתי נפרד מאסטרטגיה עסקית ושיווקית מדויקת, וחלק ממשפך שיווקי שהופך את הקוראים למתעניינים, את המתעניינים ללידים ואת הלידים ללקוחות. אפשר ליצור תוכן טוב גם בלי זה כמובן, אבל כאשר התוכן מכוון מטרה ומשרת אותה, התוצאות יהיו הרבה יותר טובות.
ועכשיו קבלו במחיאות כפיים סוערות את …
כללי הזהב של כתיבת תוכן
כאמור, התוכן צריך להיות איכותי, רלבנטי, לתת ערך לקורא וגם להיות אפקטיבי. בואו נראה איך עושים את זה.
כתיבת תוכן אפקטיבי, איך עושים זאת?
תוכן אפקטיבי הוא תוכן שמקדם מטרה. המטרה הראשונית והכפולה היא, כמובן, להעלות את האתר שלנו לעמוד הראשון של תוצאות החיפוש, ובמקביל לגרום לגולשים לאהוב את התוכן ולמצוא בו ערך ותועלת, מה שתורם לקידום שלו בגוגל וחוזר חלילה.
אבל כדי שהתוכן יהיה באמת אפקטיבי הוא צריך לשרת מטרות מוגדרות יותר מעבר לזה, מה שמחזיר אותנו שתי פסקאות אחורה – ואם דילגתם על ההקדמה כולה או על חלקה עכשיו זה זמן טוב לחזור אחורה ולקרוא הכל, באמת שלא כתבנו שום דבר סתם בשביל למרוח את הזמן – וכדי שהוא יקדם מטרה הכותב צריך לדעת מה המטרה כמובן.
בואו נראה רגע איך הגדרת המטרה תשנה את התוכן שלנו בפועל:
אם אנחנו רוצים להגדיל את המודעות לעסק שלנו, לדוגמא, כתיבת תוכן כללי בנושאים רלבנטיים לתחום העיסוק שלנו תספיק. כמובן שכדאי לבצע מחקר מילות מפתח בגוגל אנליטיקס ולשתול ביטויי מפתח מסוימים במאמר, אבל אם המאמר אכן רלבנטי לתחום שלנו ובנושא שמעניין אנשים הם יגיעו אליו ויקראו.
לעומת זאת, אם אנחנו רוצים לייצר לידים מהתוכן, התוכן יצטרך להיות ממוקד יותר ולהתמקד בפתרון שהמוצר או השירות שלנו נותנים לבעיה מסוימת שיש לקהל הפוטנציאלי שלנו. תוכן שעוזר לקהל היעד שלנו לפתור בעיה בתחום ימצב אותנו כאוטוריטה וככתובת לפתרון בעיות בתחום זה.
טיפ קטן וסוד מקצועי: כדי לכתוב נכון לקהל היעד שלכם, לרגש אותו, להישאר בזכרון שלו, להרשים אותו ו/או להניע אותו לפעולה כדאי לפלח אותו בצורה הכי מדויקת שאתם יכולים, וממש לבנות דמות שאליה אתם כותבים. ככל שיהיו לדמות הזאת יותר מאפיינים, ככה הכתיבה תהיה יותר מדויקת ויותר אפקטיבית. אם יש כמה פילוחים שונים, תכתבו את התוכן בצורות שונות שייפנו לקהל המדויק. אין כזה דבר “לכתוב לכולם”. זה לא עובד. אל תגידו שלא אמרנו לכם.
הסוד של ביטויי המפתח
אמנם, המשקל של ביטויי המפתח כפרמטר לקידום הולך ויורד, והוא הרבה פחות משמעותי מאשר פעם, אבל עדיין מדובר באחת הדרכים היעילות לשפר את הדירוג של התוכן שלכם במנועי החיפוש. כדי לעשות את זה נכון צריך להתחיל במחקר מילות מפתח בגוגול אנליטיקס, ולמצוא את ביטויי המפתח הרלבנטיים לתחום שלכם המופיעים הכי הרבה פעמים בחיפושים. אחרי שאתם יודעים מהם ביטויי המפתח תוכלו להשתיל אותם בטקסט.
כמה ביטויי מפתח צריך להכניס לכל מאמר? עדיף כדאי ומומלץ להסתפק בביטוי אחד למאמר. הסיבה העיקרית לכך היא השמירה על האורגניות של המאמר ועל הצורה הטבעית שבה הוא כתוב. גוגל והגולשים מזהים כתיבה לא זורמת עם ביטויי מפתח שאין להם הגיון תחבירי או קשר לשאר המשפט ואף אחד מהם לא מעריך את זה אלא להיפך, מה שגורם לנטישה של גולשים את העמוד ולירידת הדירוג שלכם בגוגל.
כמה פעמים יופיע הביטוי? לא יותר מדי ולא פחות מדי. החוקיות פה היא לא מדויקת, ולפעמים יש ביטויים מסוימים שמשתלבים באופן טבעי ביותר בתוכן ואז אין בעיה להרבות בהם, במגבלות ההגיון כמובן, ולפעמים השילוב של הביטוי לא זורם בצורה טבעית ואז רצוי להקטין את מספר ההופעות כדי לשמור על הטבעיות של הטקסט. פעם היה מדובר על 10% מהטקסט, היום מדובר על 3% מהטקסט, פחות או יותר. באופן כללי ניתן לומר שבמאמר של 300-350 מילים כדאי להכניס את ביטוי המפתח כשלוש פעמים ולהעלות את המינון בהדרגה בהתאם לצורך. אפשר בהחלט להשתמש בביטויים דומים לביטוי המפתח, בהטיות שונות שלו וכו’, אבל בשורה התחתונה השימוש במילים צריך להיות טבעי וגוגל בהחלט בודקת את זה.
איפה מכניסים את ביטוי המפתח? נהוג להכניס את ביטוי המפתח בכותרת הראשית של המאמר, בפסקה הראשונה, בפסקה האחרונה, ופעם נוספת בגוף המאמר במקום כלשהו. אפשר בהחלט לשלב את הביטוי גם באחת מכותרות המשנה, שוב – בהקפדה על כתיבה טבעית ולא מאולצת. מכיוון ש- 65 התווים הראשונים של המאמר הם התווים שמופיעים בתוצאות החיפוש מתחת לכותרת, כדאי להשתדל שהביטוי יופיע בפסקה הראשונה בתוך 65 התווים הראשונים של המאמר, שזה אומר בשתי השורות הראשונות שלו. זה לא תמיד אפשרי מבחינת התחביר, השפה והתוכן, אבל כשזה כן משתלב כדאי ללכת על זה.
כותרות, סדר וארגון
למאמר צריך להיות מבנה הגיוני וזרימה של החומר. יש פתיחה, יש גוף המאמר ויש סיכום, ויש להם סדר הגיוני שבו הם צריכים להופיע. כתיבה אינטואיטיבית זה יופי של דבר אבל זה לא בהכרח ישרת את המטרה שלכם בצורה אידיאלית או בכלל. התוכן חייב להיות מסודר כדי שיהיה שימושי עבור הגולשים, והכלים לשמירה על הסדר הזה הם הארגון שלו, כאמור, והשימוש בכותרות.
הכותרות הן לא רק ליופי ולנוחות, למרות שגם, אלא בעיקר כדי לתת סדר לקורא. כשאנחנו נכנסים לעמוד חדש, בעיקר אם הוא עמוד תוכן, העין שלנו קולטת קודם כל את הכותרות, ומה שהעין קולטת המוח קולט. לכן, הכותרות חייבות להיות ברורות כדי שהקורא יבין מה אתם עומדים לתת לו, קשורות לביטוי המפתח כדי שהקורא יידע מייד שהוא במקום הנכון, וגדולות – כדי לבלוט, ולכן משתמשים בכותרות H1 ו- H2.
חלק ממקדמי האתרים אוהבים שלכל פסקה יש כותרת אבל זה בדרך כלל מעמיס, ונתינת כותרות במהלך המאמר צריכה להיות גם היא טבעית וזורמת, ולחלק את הטקסט לקטעים נושאיים כדי להקל על הקריאה. בנוסף, כדאי להקפיד שהפסקאות לא יהיו ארוכות מדי, ולא יותר ממאה מילים לפסקה. יותר מזה קשה לעין האנושית לקרוא על מסך המחשב והמוח חווה עומס. מצד שני, נהוג שפסקה היא לפחות 3 שורות ולא פחות. אין בעיה לכתוב מדי פעם גם פסקאות קצרות יותר או אפילו כמה מילים שעומדות לבדן, בעיקר אם רוצים להדגיש משהו, אבל מאמר שמורכב מפסקאות של שתי שורות הוא בעייתי לקריאה.
עברי, דבר עברית
השפה העברית היא שפה יפה, עשירה, מרהיבה ורבגונית, וכל משפט אפשר להגיד בהרבה מאד דרכים, כשבכל דרך ניתן להדגיש אספקט מסוים של הכוונה. מה רצינו להגיד בזה? קודם כל כדאי לשים לב מה בדיוק אתם כותבים. לדוגמא: “הצלחת נפלה לי” או “הפלתי את הצלחת”, מתארים את אותה סיטואציה משני כיוונים שונים ששמים במרכז משהו שונה, ובמקרה הזה גם סוג של אשמה מרומזת. דבר שני – תשתמשו בעושר השפתי של העברית ואל תחזרו על אותן מילים שוב ושוב ושוב. מדהים, נגיד, יכול להיות גם מעולה, נפלא, מופלא, מפעים, מרהיב, מעורר התפעלות, ועוצר נשימה. תשתמשו בכל מילות התואר ולא רק באחת או שתיים והימנעו מחזרה מוגזמת על ביטויים או ניסוחים.
הדבר השני שקשור לשפה הוא השימוש התקין והתקני בעברית. אין צורך לכתוב בשפה גבוהה ומופלצת, בכלל לא, אבל עילגות היא לא סקסית, ושגיאות כתיב, היעדר סימני פיסוק או שימוש לא נכון בהם לא מושכים אף אחד. השפה הנכונה בכתיבה צריכה להיות קצת מעל שפת היומיום, בלי להתפלצן, בשפה שכל אחד יבין אבל לא בעילגות. ועל הדרך כדאי להימנע משימוש בראשי תיבות, גם אלה שאתם חושבים שכולם יודעים מה הם כמו ע”י, נניח. תמיד תסבירו את עצמכם עד הסוף ואל תצאו מנקודת הנחה שיש משהו שמובן מאליו.
תהיו מקוריים
כתיבת תוכן היא לא מבחן בגרות והאיסור להעתיק הוא לא בגלל שאנחנו רוצים לראות שאתם יודעים את החומר לבד. העתקת תוכן ממישהו אחר היא עבירה פלילית והקנס על זה יכול להגיע לאלפי ועשרות אלפי שקלים. ועכשיו, אחרי שהפחדנו אתכם כמו המורה להיסטוריה, נוסיף ונגיד שגם גוגל לא אוהבת תוכן מועתק וגם היא מענישה, רק שהעונש שלה על זיהוי תוכן מועתק יכול להיות הסרה של העמוד או האתר כולו מתוצאות החיפוש. גם גולשים שהמוח שלהם יקלוט, אפילו בצורה לא מודעת, שהם כבר ראו את התוכן הזה במקום אחר יתייחסו אליכם בהתאם – כאל מעתיקנים ולא כאל מקצוענים.
עקרונית, העתקת תוכן כוללת גם העתקת רעיון, למרות שהרבה יותר קשה להוכיח את זה. אין בעיה שתקחו השראה וכיוונים מרחבי הרשת והעולם בכלל, אבל בחייאת, תכתבו לעצמכם בעצמכם ואל תעתיקו שום דבר מאף אחד. סעיף נוסף ונפרד בנושא ההעתקות הוא העתקת טקסט מעצמי. כביכול אין עם זה בעיה, זה הרי אני כתבתי, אבל גוגל לא אוהבת לראות את אותו טקסט בכמה מקומות, אפילו אם זה באותו אתר ובטח לא אם זה באתרים שונים. כלומר, אם פירסמתם מאמר בבלוג באתר שלכם ועכשיו אתם רוצים לפרסם אותו בבלוג חיצוני כלשהו, אל תשלחו אותו כמו שהוא, כי אתם פוגעים בעצמכם. שכתבו את המאמר מחדש בצורה שונה לגמרי ורק אז תעלו אותו במקום אחר. כמו שאמרנו כבר, אפשר להגיד בעברית אותו דבר בהרבה דרכים, אז תשתמשו בזה לטובתכם.
מה שמושך את הגולשים זה…
יש כמה דברים שיכולים למשוך את הגולשים, והדברים שהזכרנו עד עכשיו הם אולי טכניים, אבל הם יוצרים את הזרימה בקריאה ומהווים חלק במשיכה של הטקסט. חוץ מזה, מה שימשוך את הגולשים הוא התוכן עצמו, וכאן המקצועיות שלכם נכנסת לתמונה. אתם מכירים את קהל היעד שלכם יותר טוב מכולם, או לפחות אמורים להכיר אותו, ואתם יודעים, או אמורים לדעת, מה מציק לו, מה מעניין אותו ואיפה המוצר או השירות שלכם יכולים לעזור לו. זאת אומרת שכדי ליצור תוכן שירתק את קהל היעד שלכם אתם צריכים לדבר לחיסרון שיש לו, לבעיה, לכאב, ולהראות לו איך אתם יכולים לספק את הפתרון בדיוק לבעיה הזאת שמציקה לו. סוג הבעיה, או החיסרון, עליו אתם מדברים יכול וצריך, להשתנות בהתאם למטרה שהגדרתם (זוכרים את הסעיף הראשון על כתיבת תוכן אפקטיבי?) והכתיבה עצמה יכולה לקבל אופי שונה, בהתאם לקהל היעד, אבל התועלת שהם יקבלו מהטקסט היא הדבר הכי חשוב.
מבחינתנו, אתם משוחררים עכשיו, ויכולים להתחיל לכתוב בעצמכם.
בהצלחה!
אולי יעניין אותך גם מדריך: איך להזין תוכן במערכת ניהול תוכן וורדפרס בצורה נכונה