מה המרכיבים החשובים בהכנת מצגת

מה המרכיבים החשובים בהכנת מצגת

הבוס ביקש מכם להכין מצגת דחופה עד יום רביעי? המרצה דורשת פרזנטציה של הסמינר? איך עושים את זה?

כאשר נדרשים להכנת מצגת, לאורך כל שלבי בנייתה, החל מקביעת המסגרת וכמות השקופיות (פחות או יותר), דרך התוכן והאמצעים האומנותיים שיהיו בה, ועד מאפיינים כמו צבע ורקע השקופית, יש להתחשב בעובדה כי מצגת זו תוצג על גבי מקרן בפני קהל, ומומלץ מאוד לקחת בחשבון את השאלה כיצד אנחנו היינו רוצים, שיקרינו לנו נושא מסוים לו היינו יושבים בקהל.

מאמר זה מחולק לשלושה חלקים. החלק הראשון עוסק בפן הויזואלי של המצגת, כלומר בדרכים טכניות או אומנותיות בהן ניתן להשתמש על מנת לייצר מצגת שתהיה נעימה לצפייה עבור הקהל. החלק השני עוסק בקשר בין המציג לבין המצגת עצמה, כלומר הפרטים החשובים עליהם יש לשים דגש במטרה ליצור מצגת שתסייע לנו בהצגת הנושא בפני הקהל, תוך התחשבות בחומר שנאמר בעל פה לבין הנושאים שיוקרנו במצגת. החלק השלישי יעסוק בתוכן עצמו, ובמבנה המלל הכתוב, הטבלאות או התרשימים שיכללו במצגת.

הפן הויזואלי

כאשר מועבר שיעור, הרצאה או סקירה בעזרת מצגת, יש לקחת בחשבון כי חלק גדול מהקשב של הקהל במהלכה מופנה אל המצגת, ולא אל המציג. דבריו של הדובר במקרים רבים משמשים כמעין “קול רקע”, או כקריין המלווה את המופיע על גבי המקרן. הפן הויזואלי של המצגת כולל נושאים כגון: רקע השקופית ומסגרתה, גודל הכתב וצבעו, אפקטים אומנותיים כגון אפקטי כניסה ויציאה של כותרות, ונושאי רקע נוספים כגון ציורים, תמונות או קול המלווים את התמונה.

הדבר החשוב ביותר הוא התאמה בין המוטיב האומנותי לבין אופי ותוכן השקופית. לדוגמא, לא היינו רוצים כותרת בנושא כבד או עצוב, המלווה באפקט של כותרת המתעופפת בצורת פרפר, ולצידה תמונה משעשעת. כמובן שאופי הנושא המוצג מהווה בסיס לסוג האפקטים שיופיעו במצגת, אך יש להתאים זאת באופן פרטני לכל שקופית. רקע השקופיות וצבע הכותרת הוא מאפיין משמעותי, ואין לזלזל בו.

בהשקעה מינימאלית מצידנו, ניתן למצוא רקע יפה ומתאים, אשר יגרום להרגשה נעימה לצופה. מצגת בשחור לבן וללא רקע, גוררת כמעט באופן טבעי הערכה פחותה מצד הקהל, וכדאי למנוע זאת.

הוספת תמונות תורמת רבות למצגת. אין צורך להוסיף תמונה לכל שקופית, אך שילוב תמונות אשר יכולות להיות בעלות אופי משעשע התואם למסגרת המוצג, יכול לעורר את דמיונו של הצופה ולהגביר את הקשב שלו כלפי המסר. גם שילוב של סרטונים קצרים (אפילו של מספר שניות) יכול להוות ערך מוסף בזמן ההצגה.

הקשר בין המציג למצגת

המצגת אותה אתם מעבירים בפני הקהל, היא תוצר מזוקק של החומר אותו אתם מעוניינים להעביר.הכנת מצגות איכותיות עוזרת להעביר את המסר כמובן שישנם מקרים בהם אתם נאלצים להעביר מצגת שמישהו אחר כתב, או של מערך שיעור מוכן בו אתם רק עושים שימוש לצורך השיעור, אך במקרים אלה הקהל יוכל להבחין בקלות כי אתם לא “מחוברים” למצגת המועברת.

במצגת טובה, אותה בניתם במיוחד להצגה המיועדת, אין חלקים שנמצאים בה “סתם”. כל מילה, משפט, תמונה או אפקט נוצר במטרה מסוימת, לעורר את סקרנות הקהל או לסייע לכם בהעברת החומר. כלי נפוץ בבניית מצגות הוא רשימה של נושאים בנקודות. כלומר, רשימת נושאים המשמשים ככותרות, כאשר הרחבת הנושא מתבצעת על ידי הדובר בעל פה, ולא כתובה במצגת. שימוש בעקרון זה מתאים במיוחד כאשר אתם מכירים את החומר היטב והצגת הנקודות מאפשרת לכם לשמור על סדר ובהירות.

תוכן המצגת

באופן כללי, ניתן לומר באופן חד משמעי כי מצגת אינה מיועדת לכלול מלל רב. גם כאשר מצורפים למצגת ציטוטים ארוכים או חומר כתוב, לרוב הוא אינו מיועד לקריאה במלואו על ידי הצופים במהלך ההצגה. שימרו על מבנה תמציתי ומשפטים קצרים, כאלה שלא יגרמו לקהל לאבד ריכוז, וישמרו על המבנה הבסיסי, של צפייה במצגת במקביל לשמיעת ה”קריינות” שלכם המלווה אותה. מלל רב המעמיס על הצופה יגרום לו לנסות להתרכז יתר על המידה במצגת, ולא להקשיב לכם.

אפשרות מומלצת להצגה במצגת היא שימוש בתרשימים או טבלאות. תרשימים אלה יכולים להיות סיכום של החומר בנקודות לפי נושאים, או הצגת גרפים המסבירים את הנושא מזווית שונה. כאשר מוצגת שקופית ובה גרף או טבלה, כדאי מאוד לאפשר לצופים להתרשם ממנה במשך פרק זמן מסוים לפני המעבר לשקופית הבאה, וגם במקרה זה כדאי להימנע מתרשימים מסובכים מדי, שאין באפשרות הצופה להבינם במלואם.

מומלץ לסיים את ההצגה בשקופית סיום מקורית, הכוללת משפט או תמונה שיזכרו על ידי הצופים, וכך להגביר את משמעות התוכן שהוצג.
מקווה שהצלחתי לסייע במעט או להאיר נקודות ומרכיבים חשובים עליהם יש לשים דגש במהלך הכנת מצגת. בהצלחה:-)

[contact_now link_url=”/מחירים?form=129″]

שנחזור אליך עם הצעת מחיר וכל הפרטים על מצגת

דילוג לתוכן