איך לכתוב עבודה סמינריונית

איך לכתוב עבודה סמינריונית

איך כותבים עבודה סמינריונית?

היכן באה לידי ביטוי היצירתיות בעבודה סמינריונית?

א. בחירת נושא לא שגרתי:

זהירות: יש לבדוק קודם אם יש מספיק חומר על הנושא! לדוגמה:

  • השפעת חלומות על הלמידה.
  • עמדות מורים לגבי שימוש בהומור בכיתה.

ב. מיקוד נושא מוכר

לדוגמה: תקשורת בלתי מילולית + אקלים כיתה = תקשורת בלתי מילולית והשפעתה על אקלים הכיתה, או: מעורבות הורים בבית הספר + עמדות הורים כלפי בית הספר = הקשר בין מעורבות הורים בבית הספר ובין עמדותיהם כלפי בית הספר.

שאלת מחקר – שאלה שעומדת בבסיס העבודה, ומלווה את הכותב לכל אורך הכתיבה.

מטרת השאלה:
א. עוזרת בסינון המקורות.
ב. מובילה את העבודה לכיוון מסוים.
ג. הופכת את העבודה מחומר גולמי לחי.

במאמר הזה, נדון בנקודות הבאות: מהי עבודה סמינריונית? איך כותבים עבודה סמינריונית? טיפים לכתיבת עבודה סמינריונית מוצלחת.

ניסוח שאלת המחקר

השאלה
הנושא
כיצד משפיעה התקשורת הבלתי מילולית של המורה על אקלים הכיתה?
תקשורת בלתי מילולית והשפעתה על אקלים הכיתה
מהם יחסי הגומלין בין לחץ של הורים על ילדיהם, למידת הישגיהם הלימודיים?
השפעת לחץ של הורים על הצטיינות של ילדיהם
כיצד משפיעה רמת המעורבות של ההורים בבית הספר על עמדותיהם כלפי בית הספר?
הקשר בין מעורבות הורים בבית הספר ובין עמדותיהם כלפי בית הספר

ניסוח שאלת המחקר משפיעה על תוכן העבודה:
לדוגמה: המבחנים ככלי להערכת הישגי התלמיד
שאלה לעבודה 1:
מהי מידת יעילות המבחנים ככלי להערכת הישגי התלמיד?
שאלה לעבודה 2:
כיצד ניתן להשתמש שימוש מושכל במבחנים ככלי להערכת הישגי התלמיד?

בחירת הנושא

יש לבחור:

  • נושא ממוקד ולא רחב
  • רצוי נושא שיש בו עניין אישי
  • התמצאות
  • לבדוק האם יש מספיק חומר נגיש על הנושא

כללי הכתיבה המדעית:

  • שפה פשוטה ובהירה, ללא קישוטים. הכותרות גם הן תהיינה שקופות ולא מתוחכמות.
  • על כל טענה לנבוע מהטענה הקודמת, מתוך הממצאים או מתוך התבססות על מחקרים אחרים.
  • צמצום ההדגמות למקרה אחד או שניים ומיעוט בפרטים
  • אין להשתמש רק בחלקים ה”נוחים” של הממצאים או של מחקרים אחרים, יש לציין גם את הממצאים ואת הטענות המנוגדות ולהתמודד עימם.
  • מינוח חדש או לא מוכר יש להסביר כשמשתמשים בו בפעם הראשונה בפסקה כוללת 3-7 שורות. אין להשתמש בסימני קריאה.
  • ניסוח מסקנות זהיר וצנוע. (נראה כי.. יש להניח.. ולא: אין ספק ש.. משקפים בעליל..)
  • יש להקפיד על לכידות וקישוריות בכל העבודה.

חלקי העבודה

 

עמוד שער

פתח דבר

סיכום

תוכן

מבוא

ביבליוגרפיה

עניינים

העבודה

נספחים(אם יש)

תקציר

גוף

 

 

 

אחרי שבחרת את הנושה לסמינריון, תתחיל לכתוב את העבודה לפי סדר הנכון.
תוכן העניינים:
  • כותרות שקופות וברורות
  • ראשי הפרקים אינם מנוסחים כשאלות
  • כל תתי הפרק נובעים מראש הפרק
  • הכותרות משקפות במדויק את התוכן
  • כל הפסקאות העוסקות באותו נושא מרוכזות בתת פרק אחד
  • הזחה נוספת לשמאל עם כל רמה חדשה של תת פרק
  • הלימה מוחלטת בין תוכן העניינים לגוף העבודה
גוף העבודה:
  • סגנון אובייקטיבי ומרוחק.
  • ניסוח רצוף של רעיונות
  • שפה תקנית
  • סיפורים ודוגמאות מוגשים בתמציתיות ובתכלית הקיצור. ללא דו שיח
  • אין שימוש בשאלות רטוריות, בסימני תמיהה וכד’
  • הצגת תוכן ממשי בלבד ללא דמגוגיות.
ציטוטים:

ציטוטים הכתובים ברובד לשוני בן זמנינו:

  • משולבים עם הכתיבה הרצופה של העבודה.
ציטוטים ברובד שאינו בן זמנינו:
  • ארוכים – בגופן שונה או מוטה + הזחה
  • קצרים – במירכאות
  • קיים איזון בין הציטוטים כלשונם לבין הכתיבה המעובדת
  • פתיח קצר לכל פרק, המוביל לתוכן הפרק.
  • סיכום קצר המתמצת את תוכן הפרק, וכולל משפט מעבר לפרק הבא
איכות המקורות:
  • שימוש בביבליוגרפיה עשירה
  • שימוש גם במקורות עדכניים (5-9 שנים אחרונות)
  • לפחות שני מקורות בעמוד.
  • גיוון במקורות
  • הפנייה להערת השוליים בסיומו של הציטוט, ולאחר מכן – סימן הפיסוק.
  • הצגה שיטתית של המקורות בהלימה לרשימה הביבליוגרפית הסופית.
  • אזכור של מס’ עמוד, ובספרי היסוד התורניים – פרק ופס’, או מסכת, דף ועמוד.
  • הפנייה לנספחים במידה וישנם

מבנה של עבודה סמינריונית לדוגמא

תוכן העניינים:

תוכן העניינים צריך להציג את ראשי הפרקים באופן מסודר והירארכי, כך שיבלוט הקשר בין הכותרות השונות והמבנה – המוביל לקראת המטרה. זאת על ידי הדגשה והזחה.

פרק א’: גידול ירקות בחממה

 

– בהדגשה
4
א.1. מהי חממה?
א.1.1. תיאור החממה
א.1.2. תועלת החממה
א.1.3. סיכונים בגידולי החממה
א.1.3.1. וויסות הטמפרטורה בחממה
א.1.3.2. מזיקים
א.1.3.3. נזקי טבע
א.2. סוגי ירקות

תקציר: (כשני עמודים)

  • פרטים מזהים(שם, ת.ז. ושם העבודה בצד שמאל למעלה)
  • הקדמה: – עבודה זו עוסקת ב…
  • מטרת העבודה היא … (להראות, להבהיר, להציג, להדגים, לבחון, לבדוק, לשלול, לברר… וכו’)
  • משפט קישור המביא את הקורא לשאלת המחקר.
  • הצגת שאלת המחקר. (ללא הדגשה).
  • הרעיון המרכזי, התיאוריה המרכזית בשלוב הגדרת המושגים שבהם נעשה שימוש נרחב במהלך העבודה.
  • סקירת מבנה העבודה לפי תוכן העניינים (מבלי להזכיר את הפרקים, כפסקה).
  • הצגת עובדות כסדרן עד להשגת המטרה.
  • המסקנות אליהן מביאה העבודה.
  • השיטה המחקרית כגון: השוואת מקורות, העזרות בתצפיות וכדו’.

פתח דבר: (כעשר שורות)

  • רקע אישי המסביר את כתיבת העבודה בנושא הנבחר.
  • רקע מקצועי
  • הבעיה או נושא החקירה – תיאור המפגש (בקצרה)
  • אם יש צורך ניתן לתאר רקע.
  • פתרון הבעיה המצופה / שינוי הגישה וכו

 

 

מבוא:

  • פתיחה – ניתן לבחור פתיח רלוונטי לנושא. הפתיח יכול לכלול ציטוט, פתגם, חלק משיר, פסוק
  • וכד’ אורכו לא יעלה על 4 שורות, והא ייכתב בהזחה של 7 רווחים, עם הערת שוליים ובה מקורו.
  • רקע כללי מקוצר – מיקוד הנושא שבו תדון העבודה בשילוב מושגי יסוד ומונחים מקובלים.
  • הצגת השאלה – כפי שנוסחה בתקציר (ללא הדגשה)
  • גישת הכותבת לפתרון השאלה והדרכים שבהם יימצא לה מענה.
  • סקירת מהלך העבודה, תוך כדי תיאור תמציתי לנאמר בכל פרק.
  • פרק ראשון … (מובא, נסקר, מורחב על, נכתב על… וכו’)

בפרק שני… בפרק שלישי…

  • המקורות העיקריים לאיסוף החומר: לדוגמה: כל הנושאים הללו נבדקים באמצעות עיון בספרי מקצוע / במקורות תנכיים / בספרי מוסר / בספרי הלכה / בספרות מחשבת ישראל / בספרי השקפה /
  • בספרי פסיכולוגיה / בעבודות לתואר מוסמך… / תיאורית העבודה מבוססת בעיקר על ספרו של…
  • משפט סיום.

סיכום: (כעמוד עד עמוד וחצי)

  • תמצית: עבודה זו עסקה ב…
  • הרציונאל של העבודה, סקירה כללית ותמציתית של התוכן לפי פרקי העבודה (מבלי לנקוב בשמם)
  • וכן המטרות העיקריות של העבודה.
  • הממצאים של העבודה, היקשים ומסקנות: ניתן להסיק כי…, נראה על פי… ש… וכאן יינתנו נימוקים ומעט פירוט כדי להראות כיצד הגענו במהלך הכתיבה להוכיח את המטרה. הצעות לחקירה נוספת יש לחשוב מה עוד ניתן ל… כתוצאה מהמסקנות.
  • תרומתה הייחודית של העבודה.
  • משפט סיכום (ניתן לשלב ציטוט).

דרכי ציטוט:

  • עד 4 שורות – בתוך מירכאות (” “) משולב בתוך הטקסט.
  • מעל 4 שורות – בהזחה על 7 מקשי רווח מימין ומשמאל, ללא מירכאות, רווח ש
  • שורה בין השורות.
  • אין להרבות בציטוטים!

 

יש להתעדכן במהדורה האחרונה של כללי הכתיבה על-פי מדריך הכתיבה הרלוונטי לחוגכם!

 

הערות שוליים/ סיום:

הערות שוליים יופיעו בתחתית העמוד, מופרדים באמצעות קו. הערות סיום יופיעו בסוף העבודה אחרי רשימת המקורות. ההפניה אל הערות הסיום / שוליים תעשה באמצעות מספור אוטומטי. 1

 

דוגמאות לאופן הרישום ברשימת מקורות:

מאמר מכתב עת:

אזולאי, ג’, לוי, א”מ, וכהן ד’. (2021). הקשר בין צריכת קפאין ותפקוד במבחני פסיכומטרי. מחקר פסיכולוגי בישראל, יב, 112-116.

ספר:

אזולאי, ג’, וכהן ד’. (2022). קפאין ותפקוד במבחנים (מהדורה רביעית). תל אביב: הוצאה לאור.

פרק מתוך ספר ערוך:

אזולאי, ג’, לוי, א”מ, וכהן ד’. (2022). הרגלי צריכת קפאין בקרב סטודנטים. בתוך אזולאי, ג’, וכהן ד’ (עורכים), קפאין ותפקוד במבחנים (עמ’ 48-57). תל אביב: הוצאה לאור.

 

כללי העימוד

גופן “דוד” בגודל 12, כותרת הפרק ממורכזת, שאר הכותרות מיושרות לימין
כותרות מדורגות בהתאם לרמתן בגוף העבודה
רווח של 1.5 בין השורות.
רווח כפול בין פסקה לפסקה
יישור דו צדדי של השוליים
ציטוטים ארוכים מוזחים ובגופן שונה או מוטה
עמוד חדש רק בתחילתו של פרק חדש
מספור עמודים בתחתית

צריך עזרה מקצועית בכתיבת עבודה סמינריונית?

לחץ כאן עכשיו ואחד מאנשי הצוות של “רייט-4-יו” ישמח לסייע לך!

בחרו את האפשרות המתאימה להצעת מחיר חינם תוך מספר דקות והתחלת התהליך

רוצה סיוע בכתיבת העבודה האקדמית שלך ביושרה?

מאגר עבודות אקדמיות לדוגמה

כנסו עכשיו! אלפי עבודות אקדמיות לדוגמה

או.. הזינו פרטים בטופס

לסיוע בכתיבת עבודה מקורית ללא סיכונים מיותרים!

דילוג לתוכן