עריכה לשונית, הגהה לשונית ועוד לעבודות, ספרים וטקסטים

הנחיות לכתיבת עבודה אקדמית

עבודה אקדמית היא מסמך אקדמי שמטרתו להעשיר את הידע הקיים כפי שהוא מובא בספרות המחקרית. הסטודנט נדרש להציג את הידע הקיים בנושא מסוים, ליצור קישוריות גבוהה בין חומר תיאורטי שעוסק בו תוך התייחסות למכלול היבטים שקשורים באותו נושא ולבסוף על סמך הליך מחקרי קצר או על סמך הרקע התיאורטי להגיע לכדי הסקת מסקנות. מדובר בתהליך שכולל מהלך קדימה ואחורה, מבט מקיף ומצומצם, שימוש בידע קיים שמוביל לניסוח השערות, מציאת אפיק מחקרי מתאים, ניתוח ממצאים, ביסוס טענה או מספר טיעונים, הגעה לכדי היגד או מסקנה והכל באופן מקיף ותמציתי גם יחד. הכתיבה האקדמית מתאפיינת בהיותה תמציתית אך חייבת להקיף את הנושא על כלל היבטים שלו. היא מסתמכת על מקורות ידע קיימים ומסקנותיה מנומקות ומוכחות מחקרית. המאמר הבא מסביר כיצד בנויה עבודה סמינריונית וכיצד יש לכתוב אותה.

איסוף החומר

כתיבת עבודה אקדמית כוללת בשלב ראשון איסוף חומר על פי נושא המחקר. הנושא חייב להיות מוגדר וברור ממוקד ככל שניתן והחומר התיאורטי חייב להקיף את כולו. יש לבחור מאמרים חדשים רצוי מחמשת השנים האחרונות, גם בעברית וגם באנגלית. ניתן לכלול ספרות מחקרית מוקדמת שיכולה לשמש בעיקר כמצע תיאורטי ומושגי לעבודה. מחקרים חדשים ועדכניים הם חלק בלתי נפרד מכל עבודה אקדמית.

מבוא

המבוא מזמין את הקורא לקרוא את העבודה תוך הצגת הנושא, עיקרי הספרות המחקרית בתחום, וחשיבות המחקר הנוכחי. את המבוא נהוג לכתוב בסיום העבודה לאחר מיצוי התהליך המחשבתי של כתיבת העבודה.

סקירת ספרות

כאמור עבודה אקדמית מבקשת לומר אמירה מדעית ולהעשיר את הידע, על בסיס ידע קיים. מטרת סקירת הספרות היא לאגד את הנחות המחקר לגבי נושא מסוים, להציע תשתית מושגית ותיאורטית לאותו נושא, לתאר את מצאי המחקרים שנעשו עד כה ולבסוף להציג את שאלת המחקר. הסקירה נעשית במבנה של "משפך" שעובר מהנושאים הכלליים לשאלת המחקר המצומצמת תוך חלוקה לפרקים לפי נושאים. הכתיבה היא אינטגרטיבית ומשלבת בין מחקרים ומאמרים שונים ומוליכה את הקורא בשבילי הנושא הנדון. בין נושא לנושא יש להשתמש במשפטי קישור כך שהקריאה תהיה קולחת והקשר בין הפרקים יובן לקורא. בסיום סקירת הספרות תוצג שאלת המחקר שתוביל לפרק שיטת המחקר.

מתודולוגיההנחיות לכתיבת עבודה אקדמית

בפרק זו תוצג שיטת המחקר, עקרונותיה וכיצד היא תשמש לבחינת שאלות המחקר. כאן יוצגו השערות המחקר המדויקות (אם ישנן) וגם את כלי המחקר, בין אם מדובר בסקר, ריאיון עומק, ניתוח תוכן ועוד. כלי המחקר והשימוש בו חייב להיות ברור לקורא כמו גם הסיבות לבחירה בו. בפרק זה יוסבר הליך המחקר באופן שקוף וברור עד לפרט הקטן ביותר. מודלים ותיאוריות שמשמשים בניתוח ממצאי המחקר יוצגו גם הם בפרק זה.

ממצאים

פרק הממצאים מבקש להציג את הממצאים שעלו במחקר ובו יוצגו הממצאים באופן גולמי ללא תהליך פרשני או מתן הסברים, על פי עקרון המשפך מהגדול לקטן, כך שבתחילת הפרק יוצגו עיקרי הממצאים ובהמשך הממצאים המפורטים יותר. זה המקום להציג טבלאות ותרשימים, וגם ציטוטים מהראיונות או מניתוח התוכן.

דיון

עד לפרק הדיון עוסקת הכתיבה בשילוב בין הידע הקיים או בתיאור הממצאים הגולמיים ללא פרשנות. בפרק הדיון לראשונה יכול הכותב ואף מצופה מנו להביע את דעתו, באופן מנומק ומבוסס שמתכתב עם הממצאים ועם הספרות המחקרית. נעשה כאן מהלך של חזרה לספרות המחקרית ומה שנאמר בסקירת הספרות מול ממצאי המחקר. זהו מעין "טנגו" עדין ומדוד שבו נבדקים ממצאי מהחקר לאור לספרות הקיימת בתחום, מחקרים קודמים והשערות המחקר. הכותב מתבקש להגיע לכדי היגד או מסקנה שתחבר בין ממצאי המחקר ובין הספרות המחקרית וזו מהות העבודה. גם בפרק זה חשוב להימנע ממסקנות חד משמעיות אלא להעדיף ניסוח כללי ומסויג. עוד מומלץ להימנע מכתיבה בגוף ראשון ובמקום זה לבחור בסגנון כתיבה כללי יותר.

סיכום ומסקנות

פרק הסיכום מציג את עיקרי סקירת הספרות, נושא העבודה, חשיבות העיסוק בו, ממצאי המחקר והמסקנות שעולות ממנו. עוד מציג הפרק את מגבלות המחקר הנוכחי ומציע הצעות למחקרים עתידיים בתחום.

  • הוספת תגובה

כל הזכויות שמורות ל-2017© Right4U אין להעתיק או לעשות שימוש בתכנים מן האתר בחלקים או בשלמותם ללא אישור מבעלי האתר