איך כותבים סיכום לעבודה

איך כותבים סיכום לעבודה

איך כותבים סיכום לעבודה אקדמית

כתיבת סיכום לעבודה אקדמית, הינה ‘מיני פרויקט’ בפני עצמו, אך אם הגעתם כבר לשלב הזה, הרי שאתם נמצאים צעד אחד לפני הסיום המכריע של העבודה האקדמית, ולמרות שהסיכום המשמעותי עדיין לפניכם, הרי שברגע שהמאמר האקדמי בידיים שלכם – הסיכום הופך לקל משמעותית.

סטודנטים רבים מוצאים את עצמם תוהים – איך לכתוב סיכום לעבודה אקדמית, כיון שאם שאר חלקי העבודה מוגדרים בתוך תבניות ברורות וחד משמעיות, ובאפשרויות עזרה עם כתיבת העבודה, הרי שכתיבת הסיכום הסמינריוני חייבת להישען בצורה אינדיבידואלית על כל מבנה ותוכן המאמר הספציפי, כך שאין קיצורי דרך והעתקת מודלים, זוהי עבודה אישית ועמוקה הדורשת שליטה בכל מכמני העבודה ובכללים האקדמאים.

המטרה של הסיכום בעבודה האקדמית

מטרת הסיכום, היא תמצות עיקרי של כתיבה אקדמית, המסכם את כל התהליכים שהיו בכל שלבי העבודה האקדמית. הסיכום נותן תמצית מרוכזת לתוכן העובדה לפי שלביה הכרונולוגיים, כאשר ההתייחסות היא לפרטים הרלוונטיים בלבד, ללא תוספת מיותרת של דוגמאות, ציטוטים, משלים, מטפורות וכו’, כאשר הנקודה הסופית מתייחסת לנקודות שהועלו, למסקנות שיצאו מתוכן, ואף מעלה כיוונים אפשריים להמשך המחקר או למחקר עתידי מעמיק חדש.

הסיכום נותן הצצה מקיפה על כל התהליך שהכותב העביר בליבת העבודה, ומחדד את הדיון והמסקנות לכדי תזה אחת משותפת עם השלכות אפשריות וכיוונים פוטנציאלים.

אם הגעתם לשלבים מתקדמים בכתיבת העבודה. לפני שתשאלו איך כותבים סיכום לעבודה, תבדקו מה המטרה של השלב הזה!

אז איך כותבים את הסיכום בפועל?

לפניכם כמה כלים מעשיים אשר יסייעו לכם לעבור את שלב סיכום המאמר בהצלחה מרובה.

על מנת לגשת לכתיבת הסיכום, יש לאחוז בשלב הסופי, כלומר רק לאחר שנכתבה העבודה כולה, כולל השינויים והמהפכים – רק אז אפשרי לגשת לעבודת הסיכום. ומדוע? כיון שהסיכום מושפע באופן ישיר ובלתי נפרד מתוכן העבודה, וכל שינוי אף מזערי בתוכן העבודה, עלול להשפיע באופן כזה או אחר על כתיבת הסיכום, ועל מנת למנוע שינויים גורפים ולעיתים בלתי מסונכרנים – יש לבצע את הליך הסיכום רק לאחר שבוצעו כלל השינויים והשדרוגים במבנה ותוכן העבודה, והמאמר האקדמי כבר מוגמר וסופי.

השלב הבא, הוא איתור הפרטים הרלוונטיים לסיכום מתוך כלל העבודה, והתייחסות פרטנית אליהם, תוך השמטת מידע שאינו תורם לסיכום, הפרטים החשובים בדרך כלל, אשר יהיו חלק בלתי נפרד מהסיכום, הם: תוצאות המחקר, מסקנות והשלכות.

לאחר שאותרו הנתונים, הגיע הזמן לשכתב את התוכן שנאגר בצורה תמציתית, קולעת ומגוונת. כמובן שאין לצטט ישירות תכנים ומשפטים שלמים מן העבודה האקדמית, אך כן יש לשמור על סגנון הכתיבה, ויחד עם הוספת מעט נופך שונה לכתיבת המסקנות בעמדה התמציתית של הסיכום. שמירה על הקו והמוטיב העיקרי בעבודה – הינה חשובה לאין ערוך, הסגנון המאפיין אמור להישמר לאורך כל הדרך, וכמובן גם בסיכום הסופי, שלמרות שהוא שונה באופן כתיבתו, צריך להיות באותו קו ניסוחי.

מדריך לכתיבת עבודה סמינריונית יעזור לכם להבין איך כותבים סמינריון מנצח.

סיכום עבודה סמינריונית

סיכום לעבודה סמינריונית, יכול להגיע לאורך של עד – כשליש מעבודה סמינריונית כולה, אין עניין להאריך כמובן, אך כן יש לבדוק היטב, שאכן כל החומר הרלוונטי נמצא בתוך הסיכום.

על כתיבת הסיכום להיות בגוף שלישי, ובצורה אובייקטיבית ככל אפשר, ללא רישומי דעות אישיות או נטייה מובהקת לאחד מן הצדדים, ועם התייחסות לכל הפרטים המרכיבים את התזה.

גם סדר כתיבת הסיכום צריך להיות מקבילה לתבנית העבודה האקדמית – כאשר ראשי הפרקים מקבילים, ובהם גם הסעיפים ותתי הסעיפים, תוך שמירה על עקביות, סנכרון, סדר כרונולוגי ושימוש בנתוני חשובים אשר חייבים להיות מוצגים בסיום המכריע.

יש לקחת בחשבון, כי זה הזמן לענות בצורה ממוקדת, מעשית וקונקרטית – על שאלת המחקר שבראשית העבודה.  פרק הסיכום, הוא זה אשר ייתן מענה חד ותמציתי על שאלת המחקר, ואף יפנה לכיווני מחשבה חדשים או מחקרים עתידיים.

לסיכום

חשוב לדעת כי תהליך הסיכום בעבודה האקדמית, הינו מכריע בהשפעתו על הציון הסופי, כיון שהוא בעצם מגלם את הבנת הכותב ואת התהליך שהוא עבר והעביר את הקוראים – עד למסקנה הסופית.

הסיכום מהווה מעין מסלול תמציתי של מערך המאמר האקדמי השלם, ומצביע כאלף עדים כי הכותב עשה עבודה עיונית מעמיקה – הרבה מעבר לתרגם מאמר או לפעול מכנית לפי מבנה מאמר אקדמי, ובנוסף להעמקת הידע והתוכן שלו, הרי שהוא העניק עוד מסקנה חדשה היכולה להועיל לעולם.

בחרו את האפשרות המתאימה להצעת מחיר חינם תוך מספר דקות והתחלת התהליך

רוצה סיוע בכתיבת העבודה האקדמית שלך ביושרה?

מאגר עבודות אקדמיות לדוגמה

כנסו עכשיו! אלפי עבודות אקדמיות לדוגמה

או.. הזינו פרטים בטופס

לסיוע בכתיבת עבודה מקורית ללא סיכונים מיותרים!

דילוג לתוכן