סקירות ספרות

לקבלת השירות מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם

השלב האחרון בדרך אל התואר הגיע. ואתם עומדים מול דף העבודה האקדמית, נרגשים, חוששים. מה טומנת בתוכה העבודה האקדמית? כיצד מתמודדים איתה? מה משמעות המונחים השונים המרכיבים את העבודה? ואיך מתייחסים לחלק סקירת הספרות? היכן ניתן למצוא סקירת ספרות לדוגמא?

יש תשובות לכל השאלות, כאשר במאמר הבא נתייחס לכל הכלים והאלמנטים שיעזרו לכם לכתיבת סקירה ספרותית איכותית, יעילה ואפקטיבית.

מה זאת סקירת ספרות?

סקירת ספרות היא כמעין סקירה מערכתית המתייחסת לכל עולמות התוכן והספרות עליהם מתבסס המאמר האקדמי שלכם, כמו: מחקרים, כתבי עת מדעיים, תזות, מאמרים וכל מה שקשור לעולם הספרותי שמרכיב את נושא העבודה האקדמית.

כדי לעשות לכם סדר, בדרך כלל תקבלו בקורס את תרכובת הדרישות לסקירות הספרותית, כמות המקורות בעברית או באנגלית וכיוונים ספרותיים עליהם יוכל המחקר להישען.

הסקירה הספרותית מציגה בתוכה את סך הנתונים הספרותיים – מדעיים עליהם נשענה העבודה, ועליה להיות מדויקת ואובייקטיבית, כיוון שהיא מהווה את נקודת המוצא המוכחת, עליה מתבססת העבודה האקדמית כולה.  וכדי שהמידע האקדמי ייתפס כאקסיומה שעליה ניתן לבסס נתונים מחקריים חדשים, יש להוכיח כיאות את אמיתות ואמינות התוכן הספרותי – אקדמי עליו נשען המחקר החדש.

איך מחפשים מקורות לסקירה ספרותית?

כיצד מחפשים מקורות לסקירה ספרותית? מהי הדרך המומלצת כדי להגיע למאגרי ידע אקדמיים שניתן להסתמך עליהם? ובאילו כלים מומלץ להשתמש בעת חיפוש מקורות מידע לסקירת הספרות?

כל הכלים לסקירת ספרות טובה:

מילות מפתח – ככל שמילות המפתח הקשורות לנושא הנבחר יהיו ממוקדות יותר, הרי שכך מקורות הספרות אליהם תגיעו, יהיו ממוקדים וקשורים יותר אל נושא המאמר האקדמי שלכם.

מאגרים אקדמיים – מאגרי המידע בהם תחפשו חייבים להיות מהימניים מבחינה אקדמית מדעית. חשוב לוודא כל העת כי חיפוש מילות המפתח נעשה במאגרים אקדמיים מורשים, כדי לא לגלות את עצמכם בסופו של תהליך עם מידע אדיר ואטרקטיבי אך אינו מעוגן מדעית.

שרשרת הביבליוגרפיה – גיליתם מאמר אקדמי שמתאים לנושא שלכם? יופי. ככה מתחילה שרשרת איתור המידע. הסתכלו במקורות הביבליוגרפים שמרכיבים את המאמר שאיתרתם וכבר יפרשו לפניכם מקורות מידע קשורים נוספים, שיסייעו לכם בסקירת הספרות לעבודה האקדמית הנוכחית.

מידע פנימי מן הקורס – לנושא הנבחר שלכם ישנה הלימה ברורה לנושא הקורס, כך שהמקור הראשון שיכול להפנות אתכם למקורות מידע אמינים נוספים לסקירת הספרות, הוא החומר הקיים בקורס שלכם.

סקירת ספרות לדוגמא –  קראו סקירת ספרות לדוגמא, כך תקבלו דוגמא מוחשית לצורה שבה גם הסקירה הספרותית שלכם צריכה להיות כתובה.

מהם הכללים עליהם יש להקפיד בעת כתיבת סקירת ספרות?

ישנם כמה כללים חשובים ,עליהם יש להקפיד בעת כתיבת סקירת הספרות:

לשון ותחביר – על סקירת הספרות להיות כתובה במשלב גבוה, בצורה נכונה תחבירית, ובאופן ניסוח תמציתי ועניני.

אובייקטיביות – סקירת ספרות, היא אינה המקום לדעות אישיות או אפילו ממצאים אישיים. זה המקום להתייחס בצורה אובייקטיבית לחומר הספרותי שממנו מורכבת העבודה האקדמית, ללא זיקה אישית או סובייקטיבית.

כמות יחסית למשמעות – סקירת הספרות תהיה בהלימה בין המקורות להשפעתם על הליך העבודה. כאשר מקורות עיקריים יקבלו סקירה נרחבת, יותר מאשר מקורות הבאים לידי ביטוי בצורה זניחה.

טיפ: קראו סקירת ספרות לדוגמא, בהשוואה למאמר המכיל אותה, כך תוכלו לקבל דוגמא מוחשית על האופן שבו סקירה ספרותית צריכה להראות.

בשביל מה צריך סקירת ספרות?

סקירת ספרות מהווה את התשתית האקדמית לביסוס נתוני העבודה האקדמית כולה. בסקירת הספרות מקבל המאמר האקדמי עיגון מדעי – מחקרי לכל מה שעומד לקום על בסיסו. ובמידה מסוימת, סקירת הספרות מהווה שורש איתן ויציב לכל פירות וממצאי המאמר האקדמי.

לא ניתן לוותר על סקירת ספרות, כיוון שזהו החלק המוכיח את אמינות בסיס היסוד האקדמי של המאמר. וכיון שמאמר צריך להיות אקדמי לפני ממצאי, חובה לבסס אותו במקורות מעוגנים.

כלים לסקירת ספרות

כיצד ניגשים לסקירת הספרות? אומנם הבנו היכן עלינו לחפש ואף קראנו סקירת ספרות לדוגמא, אך כיצד נדע מה עלינו לחפש?

בשביל לדעת מה עלינו לחפש לצורך קבלת מידע לסקירת הספרות, עלינו להציב מולנו את שאלת המחקר עליה מתבסס המאמר האקדמי, ולפרק אותה לגורמים ולתתי נושאים.

ככל שנקבל נושאים קשורים רבים יותר, כך יהיה לנו את המפתח למקורות ספרותיים רבים יותר. כאשר לאורך כל הדרך, עלינו להיות כל העת בבקרה, כי הנושאים שעולים בחיפוש המקורות אכן תואמים את שאלת המחקר שניסחנו.

כתיבת הסקירה הספרותית נערכת בדרך כלל בשיטת המשפך, כשבהתייחסות הרחבה ניתן מקום לנושאים הרחבים והכללים יותר הקשורים לשאלת המחקר, כשבהמשך הדרך ישנה התקדמות והתייחסות גם לנושאים ספציפיים יותר שעולים מתוך שאלת המחקר.

והדבר הכי חשוב שצריך לזכור: יש לשמור על הלימה מוחלטת בין הציטוטים המרכיבים את הסקירה, לבין רשימת המקורות המרכיבה את העבודה, על מנת לשמור על אמינות העבודה ותהליכיה.

מרכיבי סקירת הספרות

בסקירת ספרות לדוגמא, תוכלו גם אתם לראות כי סקירת הספרות לוקחת יחס נרחב מן העבודה האקדמית – יחס של כ25-30% מכלל העבודה האקדמית.

ממה מורכבת סקירת הספרות וכיצד?

סקירת ספרות תכלול בדרך כלל את החלקים הבאים:

  1. רקע ספרותי אקדמי של שאלת המחקר –  ברקע ניתן יהיה לראות התייחסות לבסיס בעקבותיו התעוררה שאלת המחקר, בחינת דילמות שכבר עלו בעבר בהקשר לשאלת המחקר וביסוס נוסף של מאחורי הקלעים של שאלת המחקר בראי האקדמי.
  2. מונחים, ומושגים מרכזיים – בסקירה הספרותית יקבלו מונחים ומושגים מרכזיים סקירה נרחבת, הכוללת ניתוח ותיאור תיאורטי, וזאת על מנת להקל על הקורא ולהנחיל לו שליטה בעקרונות היסוד של העבודה.
  3. משתנים ואנשים הקשורים לשאלת המחקר – בסקירה הספרותית יהיה גם מידע על משתנים או אנשים אשר קשורים באופן ישיר לשאלת המחקר, ומידע עליהם יתרום לקורא העבודה בעת הניתוח, הדיון והממצאים.

סקירת ספרות לדוגמא

הדרך הכי טובה להבין תאוריה, זה לראות אותה במוחש. ריכזנו לפניכם מתודולוגיות מעשיות של סקירת ספרות לדוגמא, על מנת שתוכלו להכיל אותם גם על העבודה האקדמית שלכם.

בחלק הראשוני של סקירת הספרות, נגיש את התופעה אותה בחרנו לבדוק באופן כללי.

סקירת ספרות לדוגמא חלק ראשוני:

השמנת יתר בקרב עובדים מהווה בעיה כלל עולמית. בשנים האחרונות קיימים יותר ויותר דיווחים על תרבות השמנת יתר באוכלוסיית האנשים העובדים, שכירים או עצמאיים:___________________

השמנת יתר של העובדים פוגעת במספר תחומי חיים: ____________, דבר ראשון ב _____ בנוסף ______. התופעה בהשמנת היתר הכי מוכרת ובולטת היא _________

בחלק הבא, נגיש מחקרים הנוגעים לנתונים שקשורים בתופעה. כמו: היכן היא מקובלת? מה ממדיה? מה החסרונות שלה? וכו’. בחלק זה יש להתייחס למחקר האישי שלכם ותרומתו לתופעה או למיגורה.

סקירת ספרות לדוגמא חלק שני:

לפי מחקרים אקדמיים, נמצא כי_________

בחלק זה נציג כיצד תופעת השמנת היתר, קשורה לתרבות מסיבות האפי הוואר המקובלת ברחבי העבודות השונות.

השמנת יתר פוגעת בתפקוד הפיזי באברים שונים בגוף האדם, ומשמעותה _________

כחלק מתהליך השמנת היתר נפגעת הבריאות כיון ש _______

בנוסף, נפגע דימוי הגוף של העובד. דימוי גוף הוא __________

על פי עיקרון זה דמוי גוף משפיע גם על הבריאות הרגשית של העובד בכך ש ___________

בנוסף לכך, ניתן להבחין גם בלחץ החברתי המתעורר במסיבות החברה בעבודה ומהווה גורם משמעותי להשמנת היתר.

הבחירה האישית נפגעת מאחר ו____________

בחלק הבא נוכל לקשר את התופעה לחוק או אלמנט מעוגן אחר, ביחס לתופעה שהעלנו.

 סקירת ספרות לדוגמא חלק שלישי:

מתוך ההבנה כי השמנת יתר מהווה תופעה מסוכנת ההולכת וגדלה בקרב ציבור העובדים, נערכו כמה ניסיונות כדי להפחית את תרבות האכילה במסיבות החברה. ניתן לראות ניסיונות שנעשו ב _______

עקרונות מרכזיים העוסקים בצמצום צריכה של אוכן משמין בקרב עובדים  ___ לדוגמא_____

הסבר נרחב על הנסיונות…

סקירת ספרות לדוגמא חלק אחרון:

בחלק האחרון, נסכם את הנתונים  שנמצאו כתוצאה מסקירת הספרות, וננסח תשובות לשאלות הבאות:

מדוע בחרנו לעסוק דווקא בתופעה זו?

כיצד על פי סקירת הספרות, נוכחנו כי עדיין אין פתרון מספק לתופעה?

וכמובן נסביר באילו כלים בחרנו להתייחס למחקר התופעה.

דוגמא לסיכום סקירת ספרות:

לסיכום, מתוך סקירת הספרות עולה כי תופעת _____ היא תופעה מתפתחת המשפיעה על ציבור העובדים בשלל התחומים הבאים: _____________….

בעבודה זו נתייחס לתופעה המרכזית בהתאם ל – ________________

מתוך סקירת הספרות ניתן להסיק כי _____________________

לפי סקירת הספרות לתופעת _________________ עדיין אין פתרון מעשי ועל כל במאמר נבחן פתרונות אפשריים לתופעת ה ____________________________.

המאמר מציג את _______________ כדרך הפתרון הטובה ביותר, כי___________

כדי לבחון את מהות התופעה בשטח ולמצוא פתרונות הולמים, בחרנו לאסוף נתונים על התופעה דרך _______________________________

תזכורות! חשוב מאד לשים קישורים תואמים בין חלק לחלק בסקירה הספרותית.

לסיכום: כתיבת עבודה ספרותית היא עבודה אוריינית מעשירה, הכוללת עיון, ניתוח, מיפוי ומחקר אשר ניתן להתבסס עליו בהיותו מעוגן אקדמית.

דילוג לתוכן