כמה מרגש להיות רגע אחד לפני השלב המכריע של כתיבת העבודה האקדמית! איך ניגשים לשאלת המחקר? על מה מבססים אותה? כיצד יודעים איזו שאלת מחקר לבחור, ולמה צריך להתייחס בבחירת שאלת המחקר? התשובות לכל השאלות במדריך הבא, שיעשה לכם סדר בכל מה שקשור לשאלת מחקר איכותני
מה זה שאלת מחקר איכותני?
פעמים רבות תקבלו הוראה ישירה ממנחה הקורס להשתמש בשאלת מחקר איכותני, אך לעיתים אתם אלו שתבחרו בסוג שאלה זה. מהי בדיוק שאלת מחקר איכותני?
שאלת מחקר איכותני תעסוק בדרך כלל בתופעות וניתוחן, מתוך חשיבה ביקורתית ומקיפה, המתבססת על נתוני שטח עצמאיים שאוסף החוקר, במקביל למקורות אקדמיים שמשלימים את הניתוח המחקר האיכותני ואת תוצאותיו.
שאלת מחקר איכותני היא כמו קילוף בצל עצמאי. על החוקר לקחת תופעה, ולקלף שכבה אחר שכבה על ידי הכלים העומדים לרשותו: ראיונות, קבוצות ביקורות, תצפיות ומסמכים. כאשר לכל אורך הדרך נשמרת בעקביות ההלימה בין שלבי הניתוח ושאלת המחקר, לבין מקורות אקדמיים עליהם נשענת שאלת המחקר.
למי מתאים שאלת מחקר איכותני
אם בחירת סוג השאלה נתונה בידיכם, הרי שייתכן כי שאלת מחקר איכותני מתאימה לכם ותמצאו את עצמכם מסתדרים איתה ואפילו נהנים ממנה. אז איך תדעו אם שאלת מחקר איכותני מתאימה לכם?
שאלת מחקר איכותני מתאימה בדרך כלל לסגנונות האנושיים הבאים:
- אנשים אשר אוהבים לערער מוסכמות ולנפץ תזות.
- הרפתקנים שאינם נבהלים מתקשורת אנושית ומסע חקר עמוק.
- סטודנטים אשר חולמים להשפיע על העולם במסקנותיהם האקדמיות.
- אנשים המסוגלים לרדת לפרטים יחד עם שמירה על תמונת המצב הכוללנית.
ייתכן כי הבחירה היא כלל לא בידיכם וכי זאת הדרישה ממרצה או אופי הקורס. גם במקרה כזה, למרות שאולי ייקח לכם זמן להתחבר לאופי שאלת המחקר האיכותני, בסופו של דבר תמצאו את עצמכם גם נהנים מעבודת המחקר ואף זוכים לתגליות משמעותיות.
רוצה לקבל סיוע מעשי בכתיבת העבודה תוך שמירה על יושרה פנימית
איך בוחרים שאלת מחקר איכותני
אתם יודעים כבר כי סוג השאלה המתאים לכם הוא שאלת מחקר איכותני. איך בוחרים מהי שאלת המחקר האיכותני שתלווה אתכם לאורך כל העבודה האקדמית? לפי מה תבחרו את נושא השאלה ועולמות התוכן אליהם היא תישק?
ריכזנו עבורכם כמה כלים פרקטיים שיאפשרו לכם לבחור את שאלת המחקר האיכותני בקלות וביעילות:
- נושא הקורס – על שאלת המחקר האיכותני להיות עם זיקה ישירה לנושא או לנושאים עליו נסוב הקורס אותו אתם לומדים. ההתאמה של שאלת המחקר האיכותני לנושא הקורס תאפשר לכם להיות ממוקדים בעת בחירת הנושא ולקבל מנעד רחב של נושאים בעלי מכנה משותף.
- טעם אישי – יש לכם תחומי התעניינות המשיקים לנושאי הקורס? זה הזמן לחקור את מה שתמיד חלמתם לגלות. שאלת המחקר יכולה ואף רצוי שתהיה – קרובה לעולמכם ולטעמכם האישי, כך תהיה לכם אפשרות רחבה יותר לענות עליה וכן הנאה רבה יותר מתהליך כתיבת העבודה האקדמית.
- מידע אנושי נגיש – אולי חשבתם על נושא מרתק ויוצא מגדר הרגיל, אך חשוב לבחון את שאלת המחקר האיכותני בעין המציאות. אם בחרתם לחקור את תופעת הטסים לחלל לדוגמא, האם יש באפשרותכם לקבל מידע ישיר מאסטרונאוטים ששהו בחלל? ככל הנראה לא. ולכן, נושאים הרחוקים מנגישות המידע האנושי שלכם אינם מומלצים לבחירה.
- מידע אקדמי – בחרתם נושא, יש לכם אפילו אנשים שאתם יכולים לראיין או לתצפת עליהם. אבל… האם יש לכם מידע אקדמי קדום שעליו תוכלו להתבסס ולשלב בין נותני המחקר לנותני הביסוס האקדמי? עוד לפני טרם בחירת שאלת המחקר האיכותני, בדקו כי יש לכם מידע אקדמי רלוונטי עליו תוכלו לבסס את העבודה האקדמית.
לאחר שמילאתם את שלבי בחירת השאלות לפי הסדר, הרי ששאלת המחקר האיכותני מוצבת בפניכם. אומנם היא עדיין בוסרית ובלתי מעובדת, וזה הזמן לעבור לשלב הבא של ניסוח שאלת מחקר איכותני.
איך מנסחים שאלת מחקר איכותני
ניסוח שאלת המחקר האיכותני, מהווה את הביצוע המילולי לכל עבודת החקר האינסופית הכלולה במאמר.
ההתייחסות לניסוח שאלת המחקר האיכותני, צריכה להיות מתוך מודעות לכך שבסופו של דבר, העבודה האקדמית צריכה לענות במדויק ובהלימה מושלמת על כל שלבי שאלת המחקר האיכותני. מסיבה זו יש משמעות אדירה בניסוח שאלת המחקר. לכל מילה או אלמנט יש את האפשרות להשפיע דרסטית על אופי ותוכן העבודה האקדמית.
על שאלת המחקר האיכותני להיות ממוקדת, בהירה וברורה, מנוסחת בצורה תמציתית מחד אך כוללת מאידך. בעת ניסוח שאלת המחקר האיכותני, חשוב כי כבר תדעו באיזו שיטת מחקר אתם הולכים להשתמש בעת כתיבת העבודה, על מנת שניסוח השאלה יהיה בהתאם לשיטת המחקר.
בסופו של דבר, תוכלו לבחון את עצמכם בסיום כתיבת העבודה ולערוך בקרה עצמית, הבוחנת כיצד העבודה האקדמית עונה באופן מדויק על שאלת המחקר האיכותני שמתמצת. את כל תהליכי העבודה לכדי שאלה אחת מהותית.
דוגמאות לשאלת מחקר איכותני
שאלת מחקר איכותני תכיל בדרך כלל מילים מעולמות ה: “איך”, “כיצד” “בשביל מה” “עבור איזו תכלית?” ושאלות נוספות המכילות חתירה על מטרה עיקרית.
שאלת מחקר איכותני יכולה לכלול גם קשר השוואתי או השפעתי בין משתנים. שאלות אלו ינוסחו בדרך כלל בצורה כזו:
מהי ההשפעה של… על…
מהם יחסי הגומלים בין…לבין…
כיצד…ל….
ישנה גם אופציה נוספת ומקיפה של שאלת מחקר הכוללת יתרונות וחסרונות:
“מהן היתרונות והחסרונות של…”
“האם ל… ישנם גם חסרונות/יתרונות…”
הכלים לשאלת מחקר איכותני
כדי לקבל את התוצאה האיכותית ביותר בשאלת מחקר איכותני, מומלץ להשתמש באחד מהכלים הבאים או בכמה מהם במקביל:
קבוצות מיקוד ומחקר – ראיון מחקרי, אשר נעשה בצורה קבוצתית ולוקח בחשבון גם את האינטרקציה החברתית במחקר.
ראיון עומק – ראיון עם שאלות פתוחות שהתשובה עליהן, היא לא: “כן” או “לא”, אלא רחבה הרבה יותר. בראיון זה הנחקר משתף בנתונים, תחושות וחוויות.
שאלון – ניסוח שאלונים הכוללים שאלות פתוחות והעברתם לנחקרים רלוונטיים בעלי מכנה משותף התואם את נושא השאלה.
תצפית – תצפית על קבוצת מחקר רלוונטית, וביסוס נתונים וממצאים על פי התצפית. התצפית יכולה להעירך באופן סמוי או באופן גלוי.
לסיכום: שאלת מחקר איכותני מובילה אתכם למסע קסום של ניסוי עצמי, בדיקת העולם במשקפיים מסוג אחר וכמובן סיפוק רב כתוצאה מכתיבת עבודה אקדמית איכותית ומעשירה.
שאלת מחקר איכותני היא שאלה שהמטרה העיקרית שלה היא מחקר של משמעויות, תהליכים ויכולות הבנה של אנשים פרטיים ושל החברה בכללותה.
מחקר איכותני עוסק גם באופן שנושאים אלו משפיעים על היווצרות (או הכחדה) של תופעות חברתיות ותרבותיות, בין אם ברמת הפרט או ברמת הקבוצה.
במחקר איכותני הדגש הוא על מתן פרשנות אישית של החוקר לממצאים שנאספו. הפרשנות של החוקר היא על בסיס תאוריות ממחקרים קודמים דעותיו האישיות.
לרוב, הפרשנות תהיה אודות חוויות, תחושות ותפיסות עולם של האנשים הפרטיים או הקבוצות בהם המחקר מתמקד, ואת הדרך שבה האמנות האישיות של משתתפי המחקר מעצבות את המציאות החברתית בה הם או אנשים אחרים חיים.
יש 2 הבדלים עיקריים בין שאלת מחקר איכותנית לכמותית:
- מטרת המחקר
- אופי הניסוח של השאלה
| שאלת מחקר איכותנית | שאלת מחקר כמותית |
מטרת המחקר | בחינה לעומק של תופעות שונות מתוך תפיסת העולם ונקודת המבט הסובייקטיבית של הנחקרים. | לבדוק את הקשר בין משתנה תלוי ומשתנה בלתי תלוי מתוך נקודת מבט סטטיסטית וכמותית. |
אופי הניסוח של שאלת המחקר | ניסוחה של שאלת מחקר איכותנית יהיה רחב יותר, גמיש יותר ופתוח יותר וזאת על מנת לאפשר כמה שיותר לנחקרים לענות לפי נקודת מבטם, והחוויות האישיות שלהם מבלי להשפיע עליהם. לרוב, שאלת מחקר איכותנית תתמקד בחקר של תהליכים או הבנייה של משמעויות. | ניסוח סגור ומדויק. מטרתו של המחקר האמפירי היא או להוכיח שתיאוריה (השערת מחקר) מסוימת נכונה או להפריך את הנכונות שלה. זה נעשה כאמור, על ידי ניתוח סטטיסטי של נתונים מספריים. לשם כך יש צורך שכל התשובות של הנחקרים במחקר לא יהיו חופשיות אלא מובנות מראש (כן, לא, אולי וכדומה) על מנת שיהיה ניתן לכמת ולהשוות אותן. |
איך עונים על שאלת המחקר? | על ידי ניתוח ראיונות פתוחים חצי מובנים או ראיונות פתוחים, תצפיות בנחקרים ועוד… . | על ידי ניתוח ראיונות מובנים וסגורים. |
בעת ניסוח שאלת מחקר איכותנית טובה חשוב לוודא שהניסוח של השאלה יהיה ברור אך יאפשר לכל אדם לענות לפי תפיסת עולמו.
כלומר, על השאלה להיות מובנת מצד אחד אך לא להטות את התשובה של הנחקרים לכאן או לכאן.
חשוב לזכור שהשאלה צריכה להתמקד בהבנה ופרשנות קודם כל של הנחקרים ולאחר מכן של החוקרים הכותבים את העבודה.
השאלה באה לחקור משמעויות מורכבות, חוויות אישיות, עמדות ותהליכים אישיים או חברתיים ולכן חשוב שכל אחד יוכל לענות עליה לפי מי שהוא או מה שהוא מאמין בו.
השאלה לא יכולה להיות עם שיפוטיות מוסוות או ישירה כלפי התשובה של הנשאל – אלא לאפשר לו להתבטא באופן חופשי ככל הניתן וזאת על מנת שהמחקר יהיה קביל ולא יזוהם על ידי דעות קדומות של החוקרים.
המאפיינים של שאלת מחקר איכותנית מוצלחת הם: – מיקוד בתופעה מסוימת ותיאור של אותה התופעה באופן שיהיה מעמיק אך לא שיפוטי – בשביל שיהיה מרחב לגילוי וחקר.
– בעלת הקשר לתהליכים תרבותיים, פוליטיים, חברתיים, פסיכולוגים או אחרים שקשורה לנבדקים ברמה האישית או במעגלי קרבה משתנים.
– מסקרנת ומעוררת עניין – חשוב לשאול שאלות שיהיו רלוונטיות לשדה המחקר ולמחקרים קודמים שנערכו בו ויוכלו להיות בעלות ערך מוסף עבור המשתתפים במחקר וגם עבור קהילת החוקרים.
יש מספר סוגים עיקריים של שאלות איכותניות
סוג השאלה | דוגמא לסוג השאלה |
שאלה הבאה לחקור חוויה סובייקטיבית של פרט או חברה | כיצד חווים מורים בבתי ספר מעורבות יתר של הורים בתהליך קבלת ההחלטות בבית הספר? |
שאלה הבאה לחקור משמעות מסוימת | מהי המשמעות שמורים מעניקים למעורבות יתר של הורים בתהליך קבלת ההחלטות בבית הספר? |
שאלה הבאה לחקור תהליכים | כיצד משתנה הזהות המקצועית של מורים בבתי ספר לפי רמת המעורבות של הורים בתהליך קבלת ההחלטות בבית הספר בו הם מלמדים? |
שאלה הבאה לתת פרשנות לאירוע, חוויה, תופעה או תהליך מסוים | כיצד מפרשים מורים מעורבות יתר של הורים בתהליך קבלת ההחלטות בבית הספר? |
השאלות במחקר צריכות להתאים למטרה המרכזית של המחקר וגם למטרות המשנה שלו. השאלות חייבות להיות קשורות ורלוונטיות לקבוצת הנבדקים שמשתתפים במחקר ועליהן להיות מותאמות אליהם מבחינת השפה בה הו כתובות ומבחינת הקודים החברתיים והתרבותיים שלהם.
התשובות צריכות להיות מנוסחות באופן שיאפשר לכל נבדק במחקר להרגיש בנוח לענות את התשובות הכנות שלו באופן הכי עמוק ונרחב שהוא או היא יכולים. משום כך, התשובות חייבות להיות בלי שום שיפוטיות חברתית, מגדרית, תרבותית או כל שיפוטיות מסוג שהוא.
ניתן לשפר את שאלות המחקר האיכותניות על ידי כך שנקפיד לנסח אותן באופן מדויק וברור שיהיה מובן לנשאלים, ובאותו הזמן יאפשר לכל נשאל להשיב מה שהוא רוצה באופן חופשי וכנה – כך שניתן יהיה לחקור את התופעה אותה המחקר חוקר לעומק.
עוד חשוב לוודא שהניסוח של השאלות והשאלות עצמן עונים וכוללים בתוכן את מטרותיו המרכזיות של המחקר. צעד נוסף שיכול לסייע בדיוק השאלות ובשיפור שלהן הוא לנסות לשאול אותן תחילה על קבוצת בקרה קטנה של נשאלים ובהתאם לתשובות ולתגובות שלהם להסיק מסקנות לשיפור השאלה.