תחום החינוך הוא תחום ידע עשיר ומורכב. תחום החינוך נוגע כמעט לכל מרכיב בחייהם של בני האדם. על מנת לעסוק בחינוך כמקצוע יש צורך לעבור הכשרה מקצועית בתחום כגון לימודי תעודה או לימודים לתואר ראשון (או תואר מתקדם יותר).
כאשר כותבים עבודה או מאמר אקדמי שעוסק חינוך ניתן לכלול בו כל אחד מהנושאים הבאים:
- סוציולוגיה
- רווחה
- כלכלה
- תרבות
- פסיכולוגיה (של ילדים, בני נוער וקבוצות)
- התפתחות קוגניטיבית
- היסטוריה
- טכנולוגיה
- פילוסופיה
- מדעים
כלל נושאים אלו קשורים לתחום החינוך או נושקים לו באופן מסוים. תחום החינוך עצמו הוא תחום רחב ועמוק מאוד שעשיר בענפי ידע. מרבית המחקרים בחינוך עוסקים בנושאים כגון:
- אוריינות
- לקויות למידה
- צרכים מיוחדים
- פדגוגיה
- מנהיגות חינוכית
- מתמטיקה
- תפיסה
- אינטליגנציה
- מדעים
- הקשר בין קדמה טכנולוגית וחינוך
- תיאוריות של הוראה וחינוך
- תיאוריות של תהליכי חשיבה ולמידה
- מדיניות חינוך
- הקשר בין חינוך ומעמד חברתי\כלכלה
- חינוך ומגדר
- חינוך ומלחמה
- חינוך ותרבות פופולרית
- חינוך ואמנות
- חינוך ופוליטיקה
באקדמיה ישנם, מחקרים רבים אודות תחום החינוך וניתן למצוא סוגים שונים שלהם. ישנם מאמרים אקדמאיים שמטבעם הם עיונים יותר והם עוסקים במטא חינוך או בניתוח תיאורטי של מושגי יסוד בחינוך, לצד בחינה תיאורטית של גישות חינוך שונות וקונפליקטים במערכת החינוך או בפסיכולוגיה של החינוך. מאמרים אלו מבצעים את הבחינה לרוב, באופן השוואתי ותוך כדי דיון המשווה בין גורם אחד למשנהו, בין תקופה לתקופה או בין גישות שונות.
בנוסף לסוג מאמרים זה ישנו סוג נוסף של מאמרים אקדמיים בחינוך שהוא בעל אופי מעשי יותר. סוג זה נקרא מחקר שדה. במחקרי שדה נהוג לנתח נתונים (או ממחקרים בשיטת מחקר איכותנית או ממחקרים בשיטת מחקר אמפירית) ומתוך נתונים אלו והספרות המקצועית הקיימת להגיע לכדי תובנות חדשות.
בנוסף לכך קיימים עוד 2 סוגים עיקריים של סוגי מאמרים אקדמיים בחינוך והם:
- מאמרים בעלי אופי ביקורתי. במאמרים ביקורתיים כותבי המאמר מבעים ביקורת על גישות חינוך קיימות, על תוכניות חינוך ממוסדיות או על מדינות חינוך בזרם חינוכי כלשהוא או במדינה מסוימת.
- מאמרים בעלי אופי סינתטי\ מאמרי סקירה. במאמרים אלו נהוג לסקור את הספרות המחקרית הקיימת באקדמיה ולבצע חיבור או אינטגרציה בין סוגים שונים של דיסציפלינות או תיאוריות מתחומי ידע או תקופות שונות.
כאשר אתם באים לכתוב מאמר אקדמאי בחינוך להקפיד על 5 המאפיינים הבאים:
- על כתיבת העבודה להיות ברורה וקוהרנטית ולא מבלבלת או בעלת ניסוחים מעורפלים.
- כל טענה אותה אתם מעלים במחקר תהיה מבוססת על מחקרים קודמים או נתונים של המחקר הנוכחי שערכתם.
- יש להימנע מלחזור יתר על המידה על פרטים לא חשובים או מינוריים. הקפידו לכתוב את עיקרי הדברים ולהתמקד בהם.
- יש להימנע ככל הניתן מהסקת מסקנות כוללת או הכללה על נושא המחקר ולציין שכל מסקנה של המחקר נכונה לרוב למושאי המחקר בזמן ובמצב המסוים אותו המחקר בדק.
- השתמשו בשפה גבוה ולא בשפה של סלנג או "שיח עממי".
כללים ביבליוגרפיים במאמר אקדמי בחינוך
סוגי מאמרים אקדמאיים בחינוך לרוב יכתבו לפי כללים ביבליוגרפיים של – Publication Manual of the American Psychological Association או כפי שהם מוכרים באקדמיה כללי ה- APA. מאמרים בחינוך נכתבים לרוב לפי כללים אלו בגלל שתחום החינוך שייך לתחום הדעת של מדעי החברה והוא נושק לתחומי ידע רבים בו כמו למשל פסיכולוגיה, סוציולוגיה או אנתרופולוגיה.
כלל הצגת המידע לפי ה- APA יש לציין קודם את שם המחבר (קודם שם משפחה ואז שם פרטי) או המחברים לפי ה-abc, לאחר מכן יש לציין את שנת הפרסום של המאמר, את הכותרת של המאמר ולבסוף שם הירחון האקדמאי או הוצאת הספרים שדרכה התפרסם המאמר. יש לציין במדויק גם את מספרי העמודים שנעשה בהם שימוש או שצוטטו בתוך המאמר אליו התייחסתם בעבודה שלכם.
כאשר אתם מחפשים סוגי מאמרים אקדמיים בחינוך שתוכלו לצטט מהם בעבודה שלכם או במחקר שלכם חשוב לשים לב לשנת הפרסום של אותם המאמרים. ככל ששנת הפרסום של המאמר היא עדכנית יותר כך תוצאות המחקר או מסקנות המאמר רלוונטיות יותר. בעבודות בתואר ראשון, שני ושלישי בחינוך ומדעי החברה נהוג לעשות שימוש במאמרים שפורסמו בעשר או חמש עשר השנים האחרונות – אלא אם מדובר על מאמרים קנוניים כמו למשל עבודות של הוגים גדולים כמו פרויד, ויניקוט, ז'אן ז'אק רוסו, אדורנו ועוד… .