ניתוח סטטיסטי של שאלונים

ניתוח סטטיסטי של שאלונים

שאלונים הם אחד מהכלים הנפוצים של מחקר אמפירי, הכוללים סדרה של שאלות עוקבות ומטרתם לאסוף נתונים כדי לבחון את שאלת המחקר שהגדרנו ואת ההשערות שהסקנו לאורה ולאור סקירת הספרות. בדרך כלל נהוג לבדוק באמצעות שאלונים את המחשבות, העמדות, הרגשות והתפישות של הנבדקים בנוגע לנושא המחקר.

השאלונים, כאמור, בנויים משאלות עוקבות, שסדרן אינו מקרי אלא מחושב, ומטרתו לייצר תלות של שאלה בשאלה לפניה או אחריה. כמו כן, רוב השאלונים פותחים בחלק של מאפיינים סוציו-דמוגרפיים, כמו גיל, השכלה, מגדר, הכנסה וכדומה, ובהמשך – חלק המודד את המשתנים עצמם.

ניתוח סטטיסטי – על מה מדובר?

מכיוון שבניית שאלונים היא מלאכה מורכבת, רצוי לנסות ולאתר שאלונים קיימים במקורות אקדמיים. לשאלונים מוכנים ישנו יתרון עצום מעצם שימוש העבר בהם והוכחת מהימנותם. יש לתרגם לעברית שאלונים משפה זרה באופן מדויק, כאשר שאלון טוב הוא שאלון ברור, קצר ונהיר לכלל המשתתפים, וכזה שמודד את כל משתני המחקר באופן מהימן. חשוב לבדוק את היציבות והעקביות הפנימית של השאלון ולערוך מבחן מהימנות, שמעריך את מידת הקשר בין הפריטים בשאלון ומוודא שהם מתייחסים לאותו משתנה נמדד.

ניתוח סטטיסטי של שאלונים

לאחר בחירת השאלון הנכון (או המצאת שאלון חדש), יש הצורך לבצע ניתוחים סטטיסטיים מתאימים כדי לבחון את השערות המחקר דרך קידוד, בחינת הקשרים והמתאמים השונים בין המשתנים, דרך תוכנות סטטיסטיות כמו SPSS, SAS ואפילו אקסל. ניתוח סטטיסטי של שאלונים יכולה להיות משימה מורכבת, ואינכם חייבים לבצע אותה לבד.

בחירת המבחנים הסטטיסטיים היא עוד מרכיב קריטי בניתוח הסטטיסטי שעל הסטודנט לבצע, כאשר המבחן הנכון נבחר בהתאם לשאלת המחקר ולסולמות המדידה של המשתנים בהשערות המחקר (למשל, מבחן t למדגמים בלתי תלויים, מבחני ניתוח שונות כמו ANOVA לבדיקת הבדלים כלליים בין קבוצות וכדומה). מומלץ להתייעץ עם מנחה המחקר או להיוועץ עם אנשי מקצוע, שיכולים ללוות אתכם בתהליך הארוך של הניתוח הסטטיסטי.

למעשה, ניתוח הנתונים שעולים מהשאלונים הוא חיוני כדי להגיע למסקנות המחקר, לפרש אותם, להשוות אותם לממצאים ממחקרים אחרים ותיאוריות שונות כדי להסיק מסקנות תקפות ומהימנות. מדובר במלאכה לא פשוטה, אך כזו הנרכשת ומשתפרת עם הזמן.

שירותים נוספים שעשויים לעניין אתכם:

כתיבת תוכן לאתרים

כתיבת תוכן שיווקי

שירותי תרגום

עריכה לשונית

הכנת מצגת

ניהול תוכן

סיכום מאמרים

ניתוח סטטיסטי לסטודנטים ולעסקים

בחרו את האפשרות המתאימה להצעת מחיר חינם תוך מספר דקות והתחלת התהליך

רוצה סיוע בכתיבת העבודה האקדמית שלך ביושרה?

דילוג לתוכן