כתיבת ועריכת ספרים: המדריך המלא

כתיבת ועריכת ספרים: המדריך המלא

כתיבת ועריכת ספרים: המדריך המלא

רבים חשבו לפחות פעם אחת (או יותר) על כתיבת ספר – על החיים, תובנות או סיפורים אישיים. בסופו של דבר, יש משהו משחרר בהעלאת חוויות ומחשבות על כתב. ואמנם, מעטים מחליטים להפוך את החלום למציאות, להתיישב מול מחברת ריקה או מסמך וורד ריק, ולתת למילים לזרום מהם. אם הגעתם אלינו, זה כנראה המצב שלכם.

איך תביאו את עצמכם להתחיל לכתוב?

זוהי שאלת השאלות, שרבים עוד מחפשים לה תשובה. בראש מתרוצצים כל כך הרבה רעיונות, חוויות והרפתקאות שהייתם רוצים לחלוק עם העולם. אך הזמן דוחק והשגרה לוחצת, ומציאת הזמן להשלים עוד פרק נראית כמו משימה בלתי אפשרית. בהרבה מאוד מקרים, גם אם האדם התחיל לכתוב את ספר חלומותיו, מכורח הנסיבות הספר יישכח ויישאר לא גמור. איך נמנעים ממצב שכזה?

  • טיפ מספר 1 – לו”ז: כתיבת ספר היא תהליך ארוך שכדי להצליח בו, יש לראות בו חלק מהשגרה – קצת כמו אימוני ספורט. כשיהיה לכם ברור שביום ובשעה מסוימים אתם מתיישבים לכתוב, זה יבוא מעצמו.
  • טיפ מספר 2 – להתחבר לרגש: כתיבה היא תולדה של תחושה ברגע מסוים, וסיפור הוא אוסף של רגשות ורגעים. שאלו את עצמכם כיצד אתם מרגישים עכשיו, על מה אתם חושבים, מה מפריע לכם וכו’. כשתכתבו מתוך רגש אמיתי, המילים פשוט ייצאו מכם.
  • טיפ מספר 3 – להתחבר לסביבה: סיפור הוא אוסף של רגעים. לכן, בתקופה שבה אתם עמלים על כתיבת ספר, השתדלו להיות קשובים לסביבה שלכם. לא תאמינו כמה סיטואציות מתרחשות סביבכם, שיוכלו להיות השראה נפלאה לסיפור.
  • טיפ מספר 4 – עריכה ספרותית: גם אם נדמה לכם שכתיבת ספר היא מלאכה של אדם אחד, טעות בידכם. אמנם מלאכת הכתיבה שייכת לסופר, אך אחד השלבים החשובים ביותר הוא שלב העריכה הספרותית, הכוללת עריכה לשונית, שבו עובר הספר לידיו של עורך ספרותי שלא רק קורא אותו, אלא מתקן ומשפר אותו. דבר נוסף שכדאי לדעת על עורך ספרותי; ביכולתו ללוות את תהליך הכתיבה מתחילתו ועד סופו, להחזיר את הסופר למסלול ולמקד אותו ביעדים וסדר עבודה נכון.

כתיבת תוכן עברית אנגלית

הצילו, מחסום כתיבה! כיצד להתגבר עליו?

מחסום כתיבה היא אחת הבעיות המוכרות ביותר בעולם הכתיבה. כל סופר נתקל בו יותר מפעם אחת, כולל הטובים ביותר. “אין לי זמן לכתוב”, “אין לי חשק” וחבריהם הם רק תירוצים, המסייעים להתחמק מהבעיה האמיתית, והיא מחסום כתיבה.  אולם במקום לקרוא לילד בשם הדרמטי ‘מחסום כתיבה’, מומלץ לבחון אותו בצורה מעט יותר ידידותית – מה דעתכם על ‘חוסר מוטיבציה לכתוב’?

כמו כל פן אחר בחיים, גם כתיבה דורשת מוטיבציה. ומוטיבציה נוטה להיעלם לפעמים. אין סיבה להילחץ, ישנן מספר דרכים להחזיר אותה בקלות:

  • לתת למישהו לקרוא – קשה להעביר על עצמנו ביקורת, לכן אנו עלולים לפספס פרטים שאולי חסרים בעלילה. אדם שיקרא את הספר יציין בפניכם מה חסר, מה לא מסתדר בעלילה בעיניו, ופרטים נוספים שיוכלו לעזור לכם להתקדם. זכרו שכאשר אתם נותנים לאדם אחר לקרוא ספר לא גמור, זוהי משימה שלא כל אחד יהיה מוכן לבצע. בחרו בקפידה את האדם שבידיו תפקידו את המשימה.
  • לחקור – כאן לא מדובר במוטיבציה שחסרה, אלא במידע חסר על נושא הכתיבה או על היבט מסוים בספר. מחקר מהיר במנועי חיפוש יסייע מאוד, ואפילו פנייה ישירה לאנשים שיוכלו לעזור.
  • קבוצת כתיבה – פתגם סיני עתיק אומר ש-2 סופרים טובים יותר מסופר אחד. ובכן, אין באמת משפט כזה, אבל יש משהו במספר אנשים שנפגשים למען כתיבה משותפת. קבוצת כתיבה תאפשר לכם להיעזר באחרים, לקבל השראה, ולחלוק מעט מחוויית וקשיי הכתיבה שאתם חווים.

הספר הושלם, מתי ניתן להוציא אותו לאור?

תלוי במורכבות הספר, באורכו ובאופיו. גם אם מלאכת הכתיבה הושלמה, נותרו לספר שני שלבים שעליו לעבור לפני שייצא לאור. על שלבים אלו אחראי העורך הספרותי.

  1.  בשלב הראשון העורך הספרותי יקרא את הספר לעומקו ובהתאם לכך יבצע עריכה ספרותית. ייתכן שימצא חוסר הגיון בהשתלשלות האירועים, או יציע לשנות את סדר הפרקים והאירועים בספר, או אף לשנות או להסיר אירועים אלו ואחרים. שינויים כמובן לא יתבצעו ללא אישור הכותב, והעורך הספרותי צריך לנמק היטב את החלטותיו, כדי לשקף לכותב את ההיגיון שעומד מאחוריהן. המטרה המשותפת היא להבין מה עומד מאחורי הספר, מהי המטרה והמסר שהוא מנסה להעביר, ולוודא כי התוכן וסדר הדברים משקפים אותם במדויק.
  2. השלב הבא הוא העריכה הלשונית המתבצעת אך ורק לאחר שהספר הושלם מכל הבחינות, כולל שינויים ותיקונים שבוצעו בשלב הראשון. העריכה הלשונית מתמקדת אך ורק בשפה המדוברת; החל מתיקון שגיאות כתיב, ניסוח נכון, האחדת מושגים, פיסוק וניקוד ועוד. בשלב זה הכותב כמעט שאינו מעורב, כי אינו עורך לשוני, ואין בידיו את הידע המקצועי למשימה.

רגע, אבל כמה זה עולה?

עלות העריכה הספרותית תלויה במספר משתנים. בהתאם למשתנים אלו, ישנם שני מדדים לתמחור:

  1.  תמחור לפי גיליון דפוס – גיליון דפוס מורכב מ- 24,000 תווים; אותיות, מספרים, סימני פיסוק ודפוס ורווחים. המשמעות היא שככל שהספר יהיה ארוך יותר כך גם עלות העריכה.
  2.  צרכי הלקוח – חשוב להבין מה כוללת העריכה; האם רק הגהה? אולי שכתוב מסיבי או שינוי סדר העלילה? ומה קורה אם יש צורך בכתיבה מחדש של הספר כולו?

מומלץ להתייעץ עם העורך הספרותי ולהציג בפניו את הדרישות והצרכים בשקיפות על מנת לקבל הצעת מחיר מדויקת.

איך אדע שהעורך שבחרתי מתאים לי?

אין ספק שאחד הפרמטרים הכי חשובים לבחירת עורך ספרותי שילווה אתכם במהלך כתיבת הספר, הוא הכימיה ביניכם. בכל מקרה, חשוב לערוך עמו או עמה שיחה מקדימה, ואף לערוך פגישה. בדקו אם הוא קשוב לכם, האם הוא מתעניין בכם ובמטרות שלכם, וכמובן בקשו לראות דוגמאות.

כתיבת תוכן וקופי בעברית ובאנגלית

כתיבת ספר היא תהליך מרגש. אנו ב-Right4U שמחים להעמיד לרשותכם צוות עורכים ספרותיים מובילים, בעלי ניסיון רב בעריכת ספרים, שילוו אתכם צעד אחר צעד בהרפתקה החדשה, ברגישות והבנה. יחד, תוכלו לבנות תכנית עבודה מפורטת. הם יעמדו לצדכם ברגעים שבהם המוטיבציה לכתוב מחליטה לקחת יום חופש, ואף יעניקו טיפים שיעזרו לכם להצליח. כשהספר שלכם יהיה גמור, העורך מטעמנו יהיה אחראי כמובן לעריכת תוכן ועריכה לשונית ברמה הגבוהה ביותר.

זה הזמן להגשים את החלום, ולצאת לאור עם הספר החדש שלכם. בהצלחה!

צריכים עזרה בעריכת ספרים? צרו עמנו קשר.

שנחזור אליך עם הצעת מחיר וכל הפרטים?

דילוג לתוכן