דרכי תמחור מקובלות של עריכה לשונית

דרכי תמחור מקובלות של עריכה לשונית

דרכי תמחור מקובלות של עריכה לשונית

עריכה לשונית היא השלב האחרון והמכריע של כל כתיבת טקסט באשר הוא, במיוחד כאשר הוא מופנה לקריאה או להצגה בפני קהל חיצוני. למעשה מדובר בתיקון הטקסט על פי כללי הלשון של האקדמיה ללשון עברית, הגהה של סגנון הכתיבה, תיקון שגיאות כתיב, הקלדה ופיסוק, שימוש נכון בסמיכויות, תיקוני תחביר, שיפור משפטים וחלוקה נכונה לפסקאות, בחירת משלבים ראויים והתאמת הטקסט לקהל היעד.

עורך לשוני מקצועי ידע לקחת את הכתיבה הגולמית של הלקוח, לעבד ולשפר אותה לקראת פרסום הטקסט על מנת שיוגש מסמך שיראה מקצועי ואיכותי, בין אם מדובר בעבודה אקדמית, ספר שמתפרסם, כתיבת תוכן לאתר ועוד. מדובר במשימה שהיא ראשונה במעלה, שכן ללא עריכה לשונית איכותית – מאמצי הכותב עלולים לרדת לטמיון והטקסט הנכתב לא יעביר את המסר הנכון.

שיטות תמחור של טקסטים לעריכה לשונית

ישנם מרכיבים רבים לתמחור של טקסטים המופנים לעריכה לשונית. החלק הבא ישרטט את המרכיבים השונים שחברות התרגום השונות או העורכים הלשוניים העצמאיים לוקחים בחשבון בעת תמחור העבודה ללקוח.

  • מרכיב ראשון שמתמחרים לפיו הוא סוג העבודה, האם מדובר בטקסט קצר, הכתוב במשלב בינוני והמיועד לקורא מן השורה, או שמא מדובר בטקסט מורכב, למשל, במאמר אקדמי היוצא לפרסום בכתב עת.
  • המרכיב השני הוא דרגת הקושי של העריכה, כלומר, האם מדובר בטקסט שזקוק להגהה בסיסית של פיסוק, עימוד וכדומה, או שמא מדובר בטקסט הדורש התערבות בתוכן ואף שכתוב מעמיק.
  • מרכיב שלישי הוא כמות המלל. ככל שהטקסט ארוך יותר כך עריכתו היא יקרה יותר, ולרוב מתמחרים לפי כמות המילים בטקסט.
  • מרכיב רביעי הוא אופי המלל. כאמור, טקסט פשוט הוא זול יותר מטקסט אקדמי, וגם בקטגוריות הללו ישנה חלוקה – עבודה בתחומים ריאלים, מדעיים ומורכבים עשויה להיות יקרה יותר מעבודה במדעי הרוח, למשל.
  • מרכיב חמישי הוא מטרת המלל, כלומר, קהל היעד. עורך לשוני מקצועי יבקש להבין לאילו עיניים הטקסט מיועד. אם מדובר בתוכן ספר שנכתב בעבור המשפחה – תמחורו יהיה שונה בהשוואה לספר שאמור להתפרסם בתפוצה עולמית.
  • מרכיב שישי ואחרון הוא הדד-ליין. עבודה דחופה הלחוצה בזמן היא יקרה יותר שכן היא תצריך את העורך לשבת על הטקסט מסביב לשעון. עבודה עם טווח זמן ארוך יותר תהיה זולה יותר.

איך לקבל הצעת מחיר טובה?

בסופו של דבר, עריכה לשונית היא משימה מורכבת שעלויות בצידה, אך היא הכרחית מאין כמוה. עם זאת, ישנן דרכים להוזיל עלויות. כמובן שהדרך הראשונה היא להשוות מחירים: לפנות למספר חברות עריכה לשונית ולבקש הצעת מחיר. אף על פי כן, הצעת מחיר זולה משמעותית גם יכולה להיות כתוצאה מחוסר נסיונו המקצועי של העורך. שוק העריכה הלשונית בארץ הוא פרוץ. ישנם עורכים לשוניים מדופלמים וישנם כותבים העורכים טקסטים באופן חובבני, לפיכך חשוב גם לוודא מהו הרקע של העורך ואף לבקש דוגמת עריכה קיימת. חברת Right4U מחזיקה אך ורק עורכים לשוניים מדופלמים, שעברו מבחני עריכה מורכבים וגויסו לעבודה על סמך מקצועיותם הרבה.

דרך נוספת להוזיל עלויות של עריכה היא להתמקד ולהגיע לעורך הלשוני עם הבנה ברורה של המטרה, תוך דד-ליין מספיק ארוך. אל תחכו לרגע האחרון – תסיימו עם כתיבת הטקסט ותפנו ישר לעורך. ככל שיהיה לו זמן רב יותר לעבוד על העריכה, כך העלויות יוזלו.

לבסוף, במידה וביכולתכם לעשות כן, השתדלו לכתוב את הטקסט בצורה המדויקת ביותר, כך שיזדקק לעריכה הבסיסית יותר ולא לעריכה המורכבת והיקרה. ככל שתעשו יותר עבודה מצידכם, ככה העלויות החיצוניות יופחתו.

שנחזור אליך עם הצעת מחיר וכל הפרטים?

דילוג לתוכן