כללים לכתיבת עבודה אקדמית

כללים לכתיבת עבודה אקדמית

כתיבת עבודה אקדמית איכותית וטובה היא תולדה של מיומנות נרכשת. בין אם מדובר בעבודת סמינר, בעבודת סיום קורס או בעבודת אמצע סמסטר – תרגול והתנסות יביאו את הסטודנט לשיפור יכולותיו. טעויות הן חלק מהמשחק, והחוכמה היא לדעת כיצד ללמוד מהכשלים כדי להשתפר בעתיד. עם זאת, ניתן לנסח כמה כללים לכתיבת עבודה אקדמית באשר היא, שיכולים לצמצם את מספר הטעויות של הסטודנט ולהעניק לו את הבסיס ההתחלתי לכתיבה.

הכלל הראשון הוא התכווננות – במידה וניתן לסטודנט החופש לבחור את נושא העבודה, חשוב לבחור בנושא שקשור לקורס במסגרתו נכתבת המטלה. זיכרו לבחור נושא ממוקד ולא רחב, שכן עבודה אקדמית קצרה מלהכיל מורכבויות. מבין כלל הנושאים שתחשבו עליהם, כדאי לבחור את הנושא שהכי קרוב לליבכם ומעורר בכם עניין. כך תוכלו להפיק תוצר איכותי, שכן החיבה שלכם לנושא תשתקף בכתיבה עצמה ואף תאפשר מקוריות ורעננות.

הכלל השני הוא הסתגלות – המיומנות האקדמית החשובה ביותר היא למצוא את שביל הזהב בין כללי הכתיבה התקניים לבין רוח הקורס והראש של המרצה. למרות שעל פניו נדמה שכתיבה אקדמית היא כתיבה סגורה במסגרת כללים נוקשים, הרי שכל קורס שאותו תלמדו הוא תוצר עיצובו של הכשרתו והשקפת עולמו של המרצה. היכולת להבין את התנאים והרצונות של המרצה היא שתעזור לכם להשיג ציון גבוה ואף תשפר את המיומנות האקדמית שלכם.

הכלל השלישי הוא, כמובן, שמירה על כללי הכתיבה התקניים. יש מקום ליצירתיות וביטוי אישי אך במסגרת הנהוג בתחום הלימודים שלכם. כל עבודה אקדמית מכילה מבוא, סקירת ספרות, גוף עבודה וסיכום, שלהם כללים ברורים לכתיבה. כל עבודה גם אמורה להביא ציטוטים בשם אומרם ולהתבסס על מקורות אקדמיים קודמים, תוך ציון מדויק של המקור ממנו דליתם אותם. כבר בשנה הראשונה ללימודים, סטודנטים לומדים אט אט כיצד להשתמש בכללי ציטוט וכיצד להימנע מגניבת דעת ספרותית, לכן חשוב לעמוד בהנחיות ולהשקיע בשיפור המיומנות הזאת.

הכלל הרביעי הוא שימוש במקורות תקניים, כלומר, היכולת להבחין בין מקור בעל סמכות לבין מקור שאינו כזה. דרך טובה להתחיל היא כמובן סילבוס הקורס, שיעזור לכם להשיג מספר מקורות ראשוניים לשימוש. בהמשך, ניתן להתייעץ עם המרצה ולקבל ממנו הפניות למקורות. לאחר מכן, ראוי להשקיע בעיון במאגרי המידע האוניברסיטאיים. אם אתם מתקשים, תמיד ניתן להיעזר בספרן. מדובר בעבודת נמלים הכוללת המון קריאה, אך עם הזמן היא תהפוך לקלה יותר ותדעו להבחין עד מהרה איזה מאמר רלוונטי לכם ואילו לא.כללים לכתיבת עבודה אקדמית

הכלל החמישי הוא גמישות בכתיבה – לא משנה כמה שלדי עבודה תנסחו, הכתיבה תמיד תיקח אתכם למקורות אחרים מהצפוי. לפיכך ראוי להתגמש בהתאם לרצף הכתיבה והשימוש במקורות ולא להילחץ מהשינוי הפתאומי. כל המרצים מודעים לשינויים שנעשים במהלך הכתיבה, כך שגם אם הם עצמם סייעו לכם בהפקת ראשי פרקים, מדובר בהמלצה בלבד ולא בחובה.

הכלל השישי הוא קריאה חוזרת והגהה – בתום כתיבת העבודה, תנוחו מספר שעות וחיזרו שוב לקרוא את העבודה. המנוחה תאפשר לכם לבחון את התוצר בעיניים רעננות, תוך התכווננות מראש למצוא מקומות בעבודה הדורשים עריכה לשונית. יש לקרוא את העבודה פעמים רבות ולבדוק אילו תיקונים יש לבצע. מומלץ אף להדפיס את העבודה כדי להבחין בטעויות הקלדה שחמקו מעיניכם בעותק הממוחשב, ולהשקיע בהגהה כדי לספק תוצר מושלם.

בהצלחה!

  • הוספת תגובה

כל הזכויות שמורות ל-2017© Right4U אין להעתיק או לעשות שימוש בתכנים מן האתר בחלקים או בשלמותם ללא אישור מבעלי האתר